Amerikanske Sonos har i den grad vind i sejlene. I starten af august blev frugterne af selskabets samarbejde med svenske IKEA sendt i butikkerne og i løbet af de næste tre måneder vil amerikanerne præsentere produkter i en helt ny produktkategori. Det lovede selskabets CEO, Patrick Spense, under fremlæggelsen af firmaets seneste kvartalsregnskab.
”Vi ser en masse muligheder på en række markeder,” sagde CEO Patrick Spense og tilføjede, at virksomheden har planer om at dele ”noget nyt, som vi ved, kunderne vil elske” senere i det kvartal, der slutter ved udgangen af oktober.
Han kom desværre ikke nærmere ind på, hvilke områder det drejer sig om. Men i løbet af 2019 har Sonos – via samarbejder – skabt højttalere til både udendørsbrug og til et andet, billigere segment. Sidstnævnte i samarbejde med IKEA. Et samarbejde han har store forventninger til:
”Vi mener at IKEA-samarbejdet har potentialet til at udvide vores publikum markant, ved at bringe Sonos-oplevelsen ind i millioner af nye hjem, som vores nuværende produkter ikke adresserer. Når kunderne først er blevet introduceret til enkeltheden i Sonos-oplevelsen, forventer vi, at mange kunder vil overveje at tilføje yderligere af vores produkter til deres hjem,” siger Patrick Spense i et brev til investorerne.
Sonos vokser fortsat
Med sit seneste kvartalsregnskab overgik Sonos Wall Streets forventninger og slog, for fjerde kvartal i træk, sin egen omsætningsrekord. Ikke alene stiger omsætning på Sonos egne produkter, men amerikanerne nyder også godt af IKEA.
Samarbejdet betyder, at møbelkæden skal betale Sonos for et hardware-modul hver gang der sælges en af de to nye Sonos | IKEA Symfonisk-højttalere, der blev sendt i butikkerne i starten af august. Det har blandt andet betydet, at indtægterne i kategorien ”andet” voksede fra 5,5 mio. dollars til 17,7 mio. dollars i forhold til samme periode sidste år.
Det er dog stadig peanuts i forhold til Sonos kerneforretninger. Ifølge regnskaberne gav de trådløse højttalere en omsætning på 104,6 mio. dollars i tredje kvartal, mens lydløsningerne til fladskærme omsatte for 89 mio. dollars.
I alt kunne firmaet præsentere en omsætning på 260,2 mio. dollars i sit tredje kvartal 2019, sammenlignet med 208 mio. dollars i samme kvartal sidste år. Sonos sætter dog stadig penge til, men underskuddet faldt i dette kvartal fra 27 mio. dollars til 14 mio. dollars – eller 0,13 dollars per aktie. Wall Street havde forventet et tab på 0,23 dollars per aktie.