XPeng skruer ned for prisen på deres elektriske flagskib, G9, og håber dermed at lokke flere danskere over i den kinesiske premium-SUV. Der barberes simpelthen et tusinde kroner af prisen på privatleasing af alle tre varianter, så priserne nu starter ved 4.995 kroner om måneden. Inklusive 15.000 kilometer om året, vel at mærke.
Mere interessant er det, at de samlede leasingomkostninger over tre år er på helt ned til 43 procent af kontantprisen, alt efter variant – og hvor hurtig du vælger at lease. Xpeng kører nemlig med kontaktpris-tilbud på netop Xpeng G9 frem til slutningen af juni.
Omkostningerne, hvis tilbudsprisen bruges i beregningen, er på mellem 47,2 procent og 49,3 procent af kontantpriserne. Altså stadig en rigtig skarp leasingpris – normalt regnes alt under 50 procent for at være fint.
Xpeng G9 Udbetaling Månedlig pris Samlede omkostn. Tilbudspris Kontantpris Procent tilbudspris Procent normalpris Standard Range 34.995 kr. 4.995 kr. 214.815 kr. 451.916 kr. 499.900 kr. 47,5% 43% Long Range 34.995 kr. 5.995 kr. 250.815 kr. 531.916 kr. 579.900 kr. 47,2% 43,3% AWD Performance 34.995 kr. 6.995 kr. 286.815 kr. 681.916 kr. 629.900 kr. 49,3% 45,5%
XPeng G9 er bygget på en 800-volts platform, som gør det muligt at lade med op til 300 kW. Det betyder, at man under de rette forhold kan gå fra 10 til 80 procent strøm på bare 20 minutter – eller tanke over 300 kilometers rækkevidde på et kvarter, afhængig af model.
Den store SUV fås med op til 551 kilometers rækkevidde (WLTP) og kan trække op til 1.500 kg. Af udstyr kan blandt andet nævnes:
Trådløs Apple CarPlay og Android Auto. Dobbelt trådløs mobilopladning med aktiv køling. Ventilation i sæderne. Mulighed for massage og Nappa-læder i alle fire sæder (ekstraudstyr). Leasing som alternativ til køb Med de nye priser markerer XPeng sig tydeligt i det voksende marked for elbiler med privatleasing. For mange kan leasing være et attraktivt alternativ til køb – særligt i en tid, hvor teknologi og batteriydelser udvikler sig hurtigt. Leasing giver mulighed for at køre ny bil uden lang binding og uden bekymringer for værditab. Til gengæld binder man sig til et begrænset kørselsforbrug og skal ofte aflevere bilen i pæn stand.
Uanset om man vælger leasing eller ej, viser prisjusteringen, at XPeng går aktivt efter at vinde markedsandele i Danmark – og med G9 har de et bud på en rummelig, hurtigopladende og veludstyret el-SUV i den tungere ende af skalaen.