ElbilerTophistorie

Tesla-forhandlere får dumpekarakter

Danske Tesla-ejere er svært tilfredse med deres biler, men de giver både forhandlere og værksteder dumpekarakter i en årlig FDM-undersøgelse.

Forenede Danske Motorejere, FDM, har netop udgivet Årets Autoindex, hvor medlemmerne vurderer tilfredsheden med 23 forskellige bilmærker, baseret på fire forskellige parametre. Tesla er for første gang med på listen og selv om Tesla-ejerne knuselsker deres biler, så får Tesla-forhandlere og -værksteder decideret dumpekarakter.

Tesla er stormet ind på listen på en flot sjetteplads – og bedømt på bilens kvalitet alene ville Tesla ligge på en fjerdeplads, hvilket må siges at være ret imponerende. Loyaliteten er også i top. Desværre trækker to sidste parametre ned, nemlig Forhandleren og Værkstedet. De vurderes helt nede i bunden som henholdsvis nr. 23 og 22 i delundersøgelserne, skriver FDM.

Artiklen fortsætter efter annoncen

– Ulempen med Tesla er, at organisationen slet ikke kan følge med det flotte bilsalg. Den kan ikke løfte opgaven med de mange kunder, der næsten ikke er i kontakt med en forhandler, men køber bilen på nettet. Hvis der kommer fejl på bilen, er der lange ventetider på at få den repareret, og det er utilfredsstillende. Folk, der er vant til at købe dyre biler, er også vant til en god service, men Tesla skuffer på det punkt og sco­rer derfor så lavt i AutoIndex, for­klarer Motors biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.

Til Finans.dk forklarer kommunikationsansvarlig for Tesla i Norden, Maria Lantz, at Tesla i de seneste måneder har halveret ventetiden på serviceaftaler ved hjælp af nye centre i Hillerød og Vejle. 

– Vi arbejder kontinuerligt med at forbedre alle dele af kundeoplevelsen og vil naturligvis undersøge, om Autoindex har relevante forslag til, hvad vi kan optimere, siger Maria Lantz til avisen.

Den samlede tilfredshed med bilmærkerne er en sum af fire kategorier, der vægtes således: Bilens kvalitet (40%), forhandleren (20%), værkstedet (20%) og loyalitet (20%). Hele 23.000 bilejere har deltaget med besvarelser til undersøgelsen.

BMW og Mercedes-Benz topper listen, mens Citroën, Mitusbishi og Fiat indtager de tre dumpepladser i bunden. Her er årets top 10:

Artiklen fortsætter efter annoncen
#BilmærkeScoreProcent
1BMW9200,0
2Mercedes-Benz9080,5
3Volvo906-0,3
4Toyota9030,5
5Audi8880,4
6Tesla888
7Volkswagen8841,2
8Skoda8821,1
9Honda8810,6
10Mazda8701,6
Kilde: FDM

Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close