ElbilerTophistorie

Tidligere Tesla-chef: “Musk er ved at ødelægge Tesla indefra”

Det er slut for Tesla, mener en tidligere ledende medarbejder i firmaet. Elbilproducenten kan ikke komme væk fra det ry, Elon Musk har givet den.

En tidligere leder i Tesla taler nu ud om, hvorfor han mener, at Elon Musk er blevet en hæmsko for elbilproducenten – og hvorfor han ikke tror, Tesla kan vende udviklingen med Musk i spidsen. Musk og Tesla har været i strid modvind de seneste år, fordi Musk har valgt at kaste sin kærlighed på MAGA bevægelsen og Donald Trump – omend han efterfølgende har lagt sig ud med sin tidligere “bedste ven”. Men den interne kritik vokser støt efterhånden som Tesla medarbejderne har set følgerne af Elon Musks politiske ambitioner.

Seks år hos Tesla

Matthew LaBrot arbejdede i næsten seks år hos Tesla, hvor han steg hurtigt i graderne fra assisterende butikschef til ledende stillinger i virksomhedens salgs- og træningsafdeling. Men hans tid i Tesla sluttede brat, da han var blandt initiativtagerne til et åbent brev, hvor han – sammen med andre ansatte – opfordrede bestyrelsen til at udskifte Elon Musk som administrerende direktør. Kort tid efter blev han fyret.

 

Nu giver han sit første interview om sagen og tegner et bekymrende billede af Teslas interne tilstand og fremtidige udsigter.

Advarsel: Musk er blevet en belastning

Det åbne brev, som LaBrot var medforfatter på, udtrykte en dyb frustration blandt dele af medarbejderstaben. Heri blev det fremhævet, at Elon Musks omdømme er blevet så belastet, at det nu skader Teslas brand direkte. I brevet stod der blandt andet:

 

“Vi står ved en korsvej: Enten fortsætter vi med Elon som CEO og ser kunderne forlade os, eller også går vi videre uden ham og giver produkterne og missionen mulighed for at stå på egne ben.”

Ifølge LaBrot blev brevet mødt med modvilje internt, og det blev hurtigt klart, at han ikke længere havde en fremtid i virksomheden.

Ikke en Tesla-hader

Selvom LaBrot i dag er fortaler for et opgør med Musk, afviser han blankt at være ude på et hævntogt. Han ejer både en Cybertruck og en Model Y og har i årevis arbejdet dedikeret med at fremme Teslas mission om at få flere til at køre elektrisk.

 

“Jeg har altid set mig selv som en aktivist for elbiler og grøn energi. Det var ikke bare et job for mig. I begyndelsen var det en kamp i hver eneste kundesamtale at få folk til at se fordelene ved elbiler. Det er blevet nemmere med tiden, men nu er det som om, ledelsen selv modarbejder missionen,” fortæller han.

Det, der tidligere var en kamp mod misinformation om elbiler, er ifølge LaBrot blevet en kamp mod virksomhedens egen direktør.

Musk og Twitter blev vendepunktet

LaBrot fortæller, at hans syn på Elon Musk ændrede sig markant, efter Musk købte det sociale medie Twitter. Hvor han tidligere havde beundret Musk, begyndte han at se, hvordan hans offentlige udmeldinger og støtte til kontroversielle personer skadede kundernes tillid til Tesla.

 

“Det blev sværere og sværere at få loyale kunder til at vende tilbage og købe en ny Tesla. Det handler ikke kun om produkterne længere. Mange kunne simpelthen ikke se bort fra, hvad Musk sagde og stod for,” siger han.

Han bemærker, at det ikke bare var en fornemmelse – man kunne se det direkte i salgsdataene.

 

Model Y og et faldende salg

Tesla forklarede tidligere i år det kraftige fald i salget med, at der var en midlertidig overgang til en ny version af Model Y. Men LaBrot stiller spørgsmålstegn ved den forklaring.

“Det passer ikke med virkeligheden. Enhver kan køre forbi en Tesla-butik og se, hvor mange Model Y’er der står klar til levering. Der er næsten ingen ventetid længere, og det er ikke normalt for Tesla. Der skal være en kø af ordrer – ikke lagerbiler til samme dag,” siger han.

 

Ifølge ham peger alt på, at efterspørgslen er faldet markant. Og han ser ingen vej tilbage, så længe Musk står i spidsen.

“For Tesla er det slut”

LaBrot mener, at kundernes opfattelse af Musk ikke kan reddes – og at det direkte påvirker salget:

“Folk, der har besluttet sig for ikke at støtte Tesla mere, ændrer ikke mening. Selv hvis Musk trådte tilbage, ville mange stadig mene, at han burde sælge hele sin aktiepost. Og det tror jeg ikke kommer til at ske.”

Han går endda så langt som at sige, at det er slut for producenten, når det gælder bilsalget:

“For salget af biler er det game over.”

Fokus på robotter og AI er ikke nok

Musk har de seneste år ændret fokus og fremhævet, at fremtiden for Tesla ligger i autonom kørsel og robotteknologi – ikke nødvendigvis i elbilsalget. Det er et område, LaBrot i princippet synes er spændende, men han tvivler stærkt på, at virksomheden kan nå dertil økonomisk.

“Hvis bilsalget kollapser, bliver Tesla ikke ved med at være rentabel. Så kommer man aldrig til det punkt, hvor man kan realisere ambitionerne om robotter og selvkørende biler. Der er simpelthen ikke penge til det,” siger han.

Et råd til de ansatte

Afslutningsvis sender LaBrot en besked til de Tesla-medarbejdere, der stadig er i virksomheden:

“Jeg forstår godt, hvis man bliver og tager sin løn. Men man skal være ærlig over for sig selv: Det her bliver ikke bedre, så længe Elon er i spidsen.”

Han udtrykker også forståelse for, at mange ansatte ikke siger fra, fordi det kan være svært at finde nye jobs i det nuværende marked – og fordi virksomheder generelt udnytter usikkerheden til at presse medarbejderne til at tie stille.

Tesla kommenterer generelt ikke på kritik af virksomheden, men der har dog været tegn på, at aktionærer og ledelse er begyndt at forholde sig skeptisk til Elon Musk.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.