Tesla står fortsat uden en plan for ejere af biler med den såkaldte HW3 hardware, der sidder i stort set alle de biler Tesla har bygget de sidste 3-4 år. Og det er vel at mærke end fire måneder efter Elon Musk indrømmede, at systemet ikke vil kunne understøtte fuld selvkørende funktionalitet. Det efterlader millioner af bilejere i uvished over hele verden – heraf mange tusind i Danmark. Der er endda en del, der har betalt op til 100.000 kroner for Teslas Full Self-Driving (FSD)-pakke, som nu viser sig ikke at kunne levere det lovede. Men selv uden den selvkørende pakke havde Tesla lovet, at bilerne ville have muligheden for at blive selvkørende. Hvilket jo så altså heller ikke er tilfældet.
Et løfte næsten ti år undervejs
Tilbage i 2016 annoncerede Tesla, at alle biler produceret fra det tidspunkt ville være hardwaremæssigt forberedt til fuldt selvkørende egenskaber. Først med HW2.5, og fra 2019 med den opdaterede HW3-chip. Elon Musk lovede, at eventuelle nødvendige hardwareopgraderinger ville blive tilbudt gratis til kunder, der havde betalt for FSD-pakken.
Men for fire måneder siden, i januar 2024, kom indrømmelsen: HW3 er ikke nok. Musk udtalte, at man ville være nødt til at opgradere bilernes computerhardware, og at det ville blive “smertefuldt og svært”, men at det ville ske. Siden da er der dog ikke kommet nogen plan – og for ejerne er der ikke meget andet end tavshed.
En ubrugelig opgradering
Et centralt problem er, at HW4, som Tesla begyndte at installere i nye biler i 2023, ikke er kompatibel med HW3-biler. Kameraopsætningen og selve hardwareformatet er forskelligt, hvilket gør det teknisk vanskeligt – måske umuligt – at opgradere ældre modeller til HW4. Og faktisk er det ikke engang sikkert, at HW4 overhovedet vil kunne klare fuldt selvkørende egenskaber heller.
Tesla har nævnt, at en ny HW5-chip er på vej og muligvis vil blive en del af den kommende “Cybercab”. Men det er stadig uklart, om HW5 vil kunne eftermonteres i biler med HW3 (eller 4), og Tesla har ikke meldt noget officielt ud.
Fra vision til skuffelse
Mange ejere købte FSD som en fremtidssikring – et løfte om, at deres bil en dag ville kunne køre helt selv. I dag er realiteten en helt anden. Opdateringer til HW3 er blevet sjældnere når det kommer til selvkørende egenskaber, og funktionaliteten i den nyeste FSD-version er fortsat langt fra at være fuldt autonom. I praksis fungerer FSD på HW3 i dag mere som et avanceret førerassistentsystem – noget mange konkurrenter tilbyder uden store løfter og i øvrigt i de fleste tilfælde uden dyre softwarepakker. Faktisk er den i vores tests dårligere end hvad de fleste af konkurrenterne nu tilbyder.
Tesla har reelt skiftet fokus fra at levere FSD til private ejere, til at bruge teknologien i deres egne interne taxa-tjenester med geofencing og fjernsupport. Det har fået mange til at mene, at selskabet bevidst skubber HW3-ejere ud i kulden og håber, de opgraderer til en ny bil.
Ingen løsning – men mulig risiko for milliarder i søgsmål
Tesla har allerede flere verserende retssager på grund af sine FSD-løfter – og HW3-sagen føjer sig til rækken. Eksperter vurderer, at der kan være udsigt til milliardstore erstatningssager, da både bilernes markedsværdi og kundernes forventninger er blevet påvirket af Teslas manglende levering. I Danmark er der endnu ingen offentlig kendte sager ved Forbrugerombudsmanden, men det er formentlig kun et spørgsmål om tid.
I mellemtiden venter HW3-ejere stadig på en konkret plan fra Tesla. Der er ingen meldinger om mulige retrofits, ingen kompensation og ingen deadlines. Der er med andre ord intet der tyder på, at Tesla har hverken evner eller vilje til at indfri de løfter, der blev givet da ejerne købte deres biler.
Et voksende tillidsproblem
Teslas situation med HW3 kan potentielt udvikle sig til en af virksomhedens største troværdighedskriser, og tilliden til virksomheden er i forvejen ganske flosset, blandt andet på grund af Elon Musks politiske ambitioner, der dog er blevet skruet en del ned for for nyligt, hvor han har trukket sig fra DOGE og i øvrigt har haft lidt uoverensstemmelser med Donald Trump om blandet andet toldpolitikken og Trumps “Big Beautiful Bill”. Elon Musk tilbage på pinden hos Tesla ændrer dog ikke på, at flere millioner Tesla ejere er blevet lovet noget, de formentlig aldrig kommer til at få.