Der går sjældent langt imellem historier om Teslas FSD – som i virkeligheden ikke er “Full Self Driving” som navnet antyder, men blot en førerassistent der formentlig heller aldrig bliver mere i de fleste Teslaer. Og nu kommer der nyt brænde på FSD-bålet: Firmaet befinder sig nemlig i øjeblikket i en opsigtsvækkende juridisk strid, hvor virksomheden åbent erkender, at den vil lide økonomisk skade, hvis data om uheld involverende dens selvkørende systemer bliver gjort offentligt tilgængelige. Sagen handler dog ikke kun om konkurrenter – men også om offentlighedens indsigt i teknologien, dens begrænsninger og de mange uheld, der indtil videre er blevet registreret.
Washington Post mod Tesla og NHTSA
Det hele begyndte, da The Washington Post anmodede om indsigt i uheldsdata fra Tesla relateret til deres avancerede førerassistentsystemer (ADAS), herunder Autopilot og Full Self-Driving (FSD). Disse data er indsamlet af den amerikanske trafikmyndighed NHTSA, som kræver, at alle bilproducenter indberetter hændelser, hvor ADAS-systemer har været aktiveret under et uheld.
Den amerikanske elbil producent er dog langt den hyppigste kilde til disse rapporter. Ikke nødvendigvis fordi deres systemer er dårligere, men fordi virksomheden producerer langt flere biler med aktivt selvkørende software, og systemerne er konstant aktive – hvilket naturligvis statistisk øger eksponeringen. Problemet er imidlertid, at størstedelen af data fra firmaet er blevet mørklagt, da virksomheden benytter sig af NHTSA’s mulighed for at stemple informationer som “fortrolige”.
Derfor har Washington Post nu sagsøgt både Tesla og NHTSA for at få adgang til oplysningerne, og sagen er blevet centrum for en større debat om datasikkerhed, produktansvar og teknologisk åbenhed.
Tesla: Det vil skade os økonomisk
I et nyt retsdokument forsøger Tesla at blokere offentliggørelsen og argumenterer for, at offentlig adgang til uheldsdata vil skade virksomheden både økonomisk og strategisk. De skriver blandt andet, at “offentliggørelse af de ønskede informationer kunne medføre forskellige former for skade” og henviser specifikt til risikoen for, at konkurrenter vil kunne analysere hvilke software- og hardwareversioner der er forbundet med flest uheld – og dermed vurdere fremskridt (eller mangel på samme) i udviklingen af selvkørende systemer.
Ifølge Tesla vil offentliggørelse også gøre det muligt for konkurrenter at:
- Analysere hvordan Tesla opdager og håndterer uheld
- Få indsigt i datainnsamling og læringsprocesser
- Sammenligne effektiviteten mellem softwareversioner
- Forsøge at efterligne interne procedurer
- Afsløre styrker og svagheder i deres teknologi
Direktøren for “Field Reliability Engineering” hos Tesla, Eddie Gates, støtter denne vurdering i sin erklæring, og hævder, at adgang til disse data vil give konkurrenter en urimelig fordel.
Et spørgsmål om gennemsigtighed
Modsat argumenterer Washington Post for, at oplysninger om software- og hardwareversioner slet ikke er hemmelige, eftersom de er tilgængelige direkte i bilen for ejerne selv. Det centrale spørgsmål er derfor, hvorfor Tesla insisterer på, at netop denne information ikke skal deles med offentligheden, hvis det blot handler om teknisk dokumentation og ikke om egentlige forretningshemmeligheder.
Det er svært ikke at tolke Teslas modvilje som et tegn på, at virksomheden har mere at skjule, end den vil indrømme. Hvis data for eksempel viser, at en specifik softwareversion har været involveret i et særligt højt antal uheld, vil det være væsentlig information – ikke blot for konkurrenter, men især for offentligheden og nuværende ejere.
Risiko for sagsanlæg og skader på omdømmet
Tesla har tidligere været centrum for ophedede debatter om sikkerheden ved Autopilot og FSD. Flere højprofilerede uheld – nogle med dødelig udgang – har trukket overskrifter og medført sagsanlæg fra både pårørende og myndigheder. Hvis de ønskede data viser et systematisk mønster i fejl eller begrænsninger i systemets kapacitet, kan det danne grundlag for yderligere juridiske skridt og krav om erstatning.
Retssagen er ikke den eneste, faktisk er Tesla i øjeblikket involveret i flere retssager relateret til virksomhedens markedsføring og funktionaliteten i FSD. Offentlig adgang til mere uheldsdata kunne ikke alene give modparterne i disse sager et stærkere grundlag – det kunne også føre til nye søgsmål. Noget som Tesla altså for enhver pris vil forhindre.