Nej, bagsædepladsen er ikke noget at skrive hjem om. Renault 5 E-Tech er ikke en bil, du bør overveje, hvis du skal have mere end en enkelt passager med på længere afstande. Sådan. Så er det ude af verden.
Renault 5 E-Tech er ikke en familiebil. Det er derimod en egoistbil med en helt vanvittig charme. Samtidig er den relativt billig – topmodellen med al udstyr ombord kan købes for bare 229.990 kroner. Den har jeg – med stor begejstring – kørt rundt i en uge.
Renault 5 får vores “Anbefalet”-mærke. Det er faktisk den første elbil, jeg har testet, som får æren. Det skyldes ikke, at Renault 5 har klassens længste rækkevidde. Den lader heller ikke hurtigst, og motoren er ikke den mest potente. Men helheden – kombinationen af specifikationer, design, køreegenskaber og pris – er spot on. Renault har ramt en sjælden balance, og resultatet er en minibil, som alle andre minibiler fremover skal måles op imod. Niveauet er sat. Og det er højt.
Fotos: iNPUT Designet og komforten Når man sætter sig ind i Renault 5 E-Tech føles det lidt, som at sætte sig til rette i en fransk café fra fremtiden – alt er hyggeligt, gennemtænkt og en lille smule charmerende skævt. Sportssæderne foran er bløde som croissanter og omslutter dig perfekt – og selv hvis du er over gennemsnitshøjde, er der plads til både ben og hårpragt.
Kabinen balancerer mellem nostalgi og nutid med bæredygtige materialer, der føles både lækre og lidt som noget din bedstemor ville kalde “fornuftige”. Der er ikke overflod af bling eller touch-overload, men det hele giver mening.
Fotos: iNPUT Mit indtryk fra min første prøvetur i 5’eren holder ved; i forhold til prisen forkæler kabinen i den grad. Materialerne er gode, man sidder fantastisk og Renaults cocoon -teknologi gør kabinen musestille, når man kører i by og på landeveje. Her er ingen problemer med at føre samtaler. Overhovedet. Komforten i R5 skyder langt over mål, når prisen tages i betragtning og sætter nye standarder for, hvad man kan forvente i prisklassen.
Også på softwaresiden leverer Renault 5. Ligesom sine E-Tech forgængere bygger den på det velfungerende Android Automotive og Renaults egen brugerflade er både hurtig, lækkert designet og overskueligt. Det er simpelthen software fra øverste hylde.
Den følelse går igen, når bilens assistentsystemer aktiveres. De fungerer nemt og sikkert, betjeningen er intuitiv og man føler sig ikke til gene for andre i trafikken, når de sættes til at køre bilen. Min personlige favorit er Volkswagens førerassistentsystemer, men Renaults ditto ligger lige i hælene. Der er simpelthen ikke en finger at sætte på dem.
Køreegenskaber Samtidig er Renault 5 E-Tech en ren fornøjelse at køre. I byen danser den som en letfodet balletdanser, og på landevejen cruiser den med en selvsikkerhed, der smitter. Affjedringen er sportslig, altså langt mere tysk end fransk, og det passer perfekt til den lille bil, der leverer en smidig og underholdende køreoplevelse.
Styretøjet er præcist og det stabile vejgreb gør den velegnet til både bykørsel og motorvejskørsel. Den føles kvik og adræt, og hvis du ikke bliver glad i låget af at køre den, skal du måske tjekke dit dopamin-niveau. Dem, der tror, at alle elbiler er kedelige at køre, skylder simpelthen sig selv en prøvetur i Renault 5.
Testbilen inklusive den gule farve, står i 235.990 kroner (foto: iNPUT). Renault 5 er i øvrigt forhjulstrukken. Både motor og al elektronikken ligger foran. Det giver god plads i bagagerummet (326 liter med bagsæderne oppe), men det betyder, at den har en en venderadius på 10,3 meter, hvilket er typisk for biler i denne klasse. Til sammenligning har Hyundai Inster og Mini Cooper SE en venderadius på henholdsvis 10,6 meter og 10,7 meter.
Forbrug På vores vanlige testrute – læs om alle detaljerne her – brugte Renault 5 E-Tech i gennemsnit 18,6 kWh pr. 100 kilometer, vel at mærke på en strækning, hvor 54 procent er på strækninger, hvor der må køres 130 km/t.
Her kommer det R5’eren til gode, at det er en lille bil. Det er simpelthen det laveste forbrug, jeg endnu har oplevet på ruten – væsentlig lavere end eksempelvis Volkswagen ID.3 (23,4 kWh/100km) der ikke er voldsomt meget større.
Oversat til menneskesprog betyder det, at man kan forvente at kunne køre i hvert fald 250 kilometer mellem opladningerne på motorvej. Det er i den grad godkendt. Det betyder i praksis, at man kan køre fra København til Skagen med et enkelt halvtimes ladestop på vejen. Ikke dårligt af en bil i denne prisklasse!
Opladning er under par Der er faktisk kun en enkelt ting, jeg har at udsætte på Renault 5 E-Tech og det er et problem, som samtlige modeller fra Renault lider under; en middelmådig ladehastighed. På trods af det klejne batteri på 52 kWh, tager det en halv time at lade batteriet op fra 10-80 procent ved lynladere. Det giver den en ladehastighed på 400 km/t og det er lidt under hvad konkurrenterne tilbyder (se skemaet længere nede på siden).
Som det ses herover starter opladningen ud omkring de maksimale 100 kW, men allerede efter få minutter falder effekten støt og rolig. Jeg kunne godt have tænkt mig, at Renault holdt effekten oppe et længere stykke tid, så der kunne spares nogle minutter, men i stedet har de – som vanligt – valgt en meget konservativ ladekurve.
Biler med batterier, der har tæt på dobbelt kapacitet, kan altså oplades hurtigere. En fuld opladning fra 10-100 procent tager omkring 52 minutter. Det er ti minuter langsommere end eksempelvis Ford Capri , der er udrustet med et batteri på hele 77 kWh.
Når det er sagt, så er det for mig ikke en dealbreaker, at man skal vente tre minutter ekstra på at ramme 80 procent. Men det er et område, hvor Renault generelt under-performer; både på Megane, Scenic, R5 – og med garanti også den kommende Renault 4 E-Tech (der grundlæggende er den samme bil som R5). Vi holder øje med jer, Renault!
Alternativerne Renault 5 E-Tech Iconic er ikke alene om at ville være din næste elektriske charmetrold, men den stiller op til kampen med et skarpt miks af rækkevidde, design og pris. Sammenlignet med sine nærmeste rivaler er det tydeligt, at Renault har forsøgt at ramme den gyldne middelvej – og det er faktisk lykkedes ret godt.
Mini Cooper SE er den hurtige knægt i klassen med sine 218 heste og en 0-100-tid på 6,7 sekunder. Men den koster også markant mere – over 375.000 kr. – og tilbyder markant mindre bagagerumsplads og ingen trækkrog. Renault 5 er knap så kvik i optrækket, men den løber længere: 410 km mod Minis 400, og med et bagagerum på hele 326 liter har franskmændene tydeligvis tænkt på hverdagen.
Renault 5 EV52 Iconic Mini Cooper SE Citroën ë-C3 Attraction Hyundai Inster LR Advanced Rækkevidde (WLTP) 410 km 400 km 320 km 370 km Batterikapacitet (netto) 52 kWh 49,2 kWh 44 kWh 49 kWh Forbrug (WLTP) 14,9 kWh/100km 14,1 kWh/100km 16,8 kWh/100km 14,9 kWh/100km Motor 150 hk 218 hk 113 hk 115 hk Moment 245 Nm 330 Nm 120 Nm 147 Nm Acceleration 0-100 km/t 8,6 sek. 6,7 sek. 11 sek. 10,6 sek. Ladeeffekt (AC/DC) 11 kW / 100 kW 11 kW / 95 kW 11 kW / 100 kW 11 kW / 85 kW Ladehastighed 400 km/t 470 km/t 340 km/t 430 km/t Ladetid 10-80% 31 min. 30 min. 32 min. 30 min. Bagagerum 326 / 1.106 l. 210 / 800 l. 310 l. 280 / 1.059 l. Trækkrog 500 kilo 0 kilo 550 kilo 0 kilo Garanti 5 år / 150.000 km 2 år / ingen begrænsning 5 år / 150.000 km 5 år / ingen begrænsning Pris 235.490 kr. 375.000 kr. 192.990 kr. 206.995 kr.
(Priserne er hentet 25. maj 2025). Citroën ë-C3 er billigst i feltet og leverer god rummelighed og fin funktionalitet – men den halter efter på både rækkevidde og ydeevne. Med kun 113 hk og en lidt sløv acceleration på 11 sekunder er det her en bil, der siger ”rolig nu”, hvor Renault 5 mere siger ”kom, vi tager den snoede vej hjem”.
Hyundai Inster placerer sig solidt midt i feltet og har næsten samme rækkevidde og ladetider som Renault 5. Den er dog lidt mindre kraftfuld, trækker ikke en trailer og har ikke helt samme stil eller nostalgi-faktor – hvilket, lad os være ærlige, er en stor del af Renault 5’ appel.
Renault 5 er måske ikke bedst til alt – men den er rigtig god til det meste. Med fin rækkevidde, konkurrencedygtig pris, et rummeligt bagagerum og mulighed for at trække trailer, rammer den et sødt punkt, hvor både hjerte og fornuft kan være med.
iNPUT mener … Renault 5 E-Tech er ikke bare endnu en elbil i rækken – den er et statement. Et stilfuldt, selvsikkert og charmerende lille statement. Den forsøger ikke at være noget, den ikke er, og netop derfor lykkes den så godt. Ja, den har sine begrænsninger: bagsædepladsen er småkikset, og ladekurven kunne trænge til en stærk espresso. Men hvad Renault 5 ikke har i rå muskler eller rekordladetider, henter den hjem med personlighed, komfort og en gennemført køreoplevelse, der gør det svært ikke at smile bag rattet.
Til prisen er kabinen overlegen, køreegenskaberne er skarpe, og selv softwaren spiller max. Den føles hverken discount eller uambitiøs – den føles gennemtænkt og original. Renault har ramt en imponerende balance, hvor alt fra design til forbrug og funktionalitet går op i en højere enhed. Det gør den til en ægte målestok i minibils-klassen – og til den første elbil, vi sætter vores “Anbefalet”-mærke på. Det er fortjent. Renault 5 E-Tech er kort sagt en bil, der vil noget – og lykkes med det.
Design og komfort
Køreegenskaber
Software
Førerassistentsystemer
Rækkevidde
Opladning
235.490 kr. Renault har ramt en imponerende balance, hvor alt fra design til forbrug og funktionalitet går op i en højere enhed.