ElbilerTophistorie

Toyota vil give gamle biler nyt liv – bygger fabrik med fokus på genbrug

Gamle Corollamotorer og slidte plastdele skal snart få nyt liv i fremtidens elbiler. Toyota tager nu et stort skridt mod en mere cirkulær bilindustri med en ny fabrik, hvor målet er at genanvende så meget som muligt fra udtjente biler.

Toyota opruster sin indsats for genbrug og genanvendelse. I byen Burnaston i England er byggeriet af en ny fabrik netop begyndt – en fabrik, der ikke skal producere nye biler, men i stedet puste nyt liv i de gamle. Her skal omkring 10.000 udtjente biler hvert år skilles ad og deres komponenter bruges igen – enten som reservedele eller råmaterialer til nye biler.

– Verden er under forandring, forbruget stiger, vi bliver flere mennesker, og klimaet er under voldsomt pres. Derfor er det bydende nødvendigt, at vi tænker alle processer igennem for at reducere klimabelastningen mest muligt, siger Anders Tystrup, pressechef hos Toyota Danmark.

 

Når en Toyota-model efter mange års tro tjeneste ender hos skrothandleren, er det langt fra enden på historien. Den nye fabrik er nemlig designet til at maksimere værdien af bilens rester. Ifølge selskabet regner man med, at man årligt vil kunne genanvende:

  • 120.000 dele til genbrug som reservedele.
  • 8.200 tons stål og 300 tons plast som råmaterialer i produktionen.
  • Komponenter som kobber og aluminium til nye bildele.

Samtidig arbejder Toyotas ingeniører allerede i dag med at designe biler, der er nemmere at skille ad – for at gøre adskillelse og genanvendelse langt mere effektiv i fremtiden.

 

Nye krav giver nyt fokus

De europæiske krav til genanvendelse stiger allerede nu. Fra 2031 skal mindst 25 procent af den plastik, der bruges i nye biler, være genanvendt, og over seks procent af hele bilens samlede vægt skal være lavet af genbrugsplast. Det sætter ekstra skub i udviklingen.

– Det lyder måske ikke af meget, men for Toyota alene svarer det til nok plast til at dække hele området ved Københavns Lufthavn – som var det dækket af sne, siger Anders Tystrup.

For bilkøbere betyder Toyotas nye initiativer, at fremtidens biler i stigende grad bliver skabt af materialer med et liv bag sig. Det kan betyde lavere miljøpåvirkning, flere billige reservedele og en større grad af bæredygtighed – uden at det nødvendigvis går ud over kvaliteten.

 

I takt med at reglerne strammes og produktionen omlægges, bliver det mere sandsynligt, at den bil, du kører i om ti år, bærer på en lille del af en ældre Corolla. Ikke som et levn fra fortiden, men som en bevidst del af fremtiden.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.