TeknologiTophistorie

Verdens første brintfly er i luften

Ved at bruge flydende brint i stedet for gasholdig, har et tysk brintfly fået fordoblet rækkevidden.

Tyske H2FLY har for nyligt gennemført den første flyvning med et bemandet brintfly. Flyet og dets to piloter var i luften i tre timer – en bedrift, der krævede 10 kilo flydende brint. Hvis du bruger flyets fulde lagerkapacitet på 24 kilo, kan det holde sig oppe i 8 timer.

Det specielle ved HY4, som det tyske brintfly hedder, er, at det udelukkende er drevet af brint. Tidligere har der været eksperimenteret med fly, hvor brint drev en enkelt motor. Det gjorde Sovjetterne med Tupolev Tu-155 i midten af firserne.

 

Den brintelektriske HY4 har faktisk fløjet siden 2016, men det store gennembrud består i at drive flyet på flydende brint, i modsætning til brint som gas. Ellers er princippet er det samme som for brintbiler. Flyets fremdriftssystem består af et brintlager, en 120kW brændselscelle energikonverter og en elektrisk motor.

Flydende brint er mere energitæt end dets gasformige modstykke. Det betyder, at det kræver væsentligt lavere tankvægte og -volumen. I lufttransportens verden er vægten alfa og omega. Men måske mere markant låser den flydende brint op for en meget større rækkevidde. For HY4 svarer dette til 750 km på gasformig brint mod 1.500 kilometer på væske – eller det dobbelte af afstanden.

 

Ulempen ved den flydende brint er, at den kræver kryogene temperaturer (omkring -253°C), hvilket øger kompleksiteten ved transport og tankning.

Næste skridt fra H2FLY bliver nu at skalere brændselscellesystemet til megawatt kapacitet. I et partnerskab med Deutsche Aircraft har de to til hensigt at eftermontere en 30-sæders Dornier 328 med brint-elektriske brændselsceller og begynde testflyvninger inden 2025.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.