Transport

Verdens første brinttog er på skinnerne i Tyskland

Mandag kunne de første passagerer sætte sig ind i verdens første hydrogendrevne tog i Tyskland.

Mens DSB stadig knokler på at mindske partikelforureningen fra de gamle ME-lokomotiver, der stadig kører på de danske togskinner, er de i fuld gang med at lancere en noget mere miljøvenlig løsning i Tyskland. 

Det var en vaskeægte verdenspremiere, da verdens første hydrogendrevne tog rullede ind på perronen i den lille tyske by Bremervörde, der ligger vest for Hamborg. Toget drives nemlig af brændselsceller, der producerer elektricitet ved at kombinere hydrogen og oxygen. Overskydende energi oplageres i batterier til senere brug.

Artiklen fortsætter efter annoncen

To af de nye miljøvenlige togsæt er sat i drift på en knapt 100 kilometer lang strækning mellem Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde og Buxtehude, hvor de afløser de traditionelle gamle dieseldrevene togsæt.

Et billede fra togets jomfrutur (foto: René Frampe).

Brinttoget, Coradia iLint, er bygget af det franske firma Alstom. Brintmotorerne kan opnå en tophastighed på 140 kilometer i timen og kan køre omkring 1.000 kilometer på en tankfuld hydrogen.

– Coradia iLint indleder en ny æra i emissionsfri jernbanetransport. Den er en innovation, der er resultatet af et fransk-tysk samarbejde, der eksemplificerer samarbejdet over grænser, siger Henri Poupart-Lafarge, der er administrerende direktør for Alstom i en pressemeddelelse.

Udleder kun vand og damp

Alstom skal levere yderligere 14 brinttogsæt til tyske skinner i 2021, hvor der også er opført yderligere optankningsfasciliteter til togene. I øjeblikket kan togene kun genfyldes med brint på stationen i Bremervörde.

Brinttogene er dyrere at producere end traditionelle dieseltog. Til gengæld er de biligere i drift og – mere væsentligt – de udleder udelukkende damp pg vand i naturen. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

De nye brinttog forventes også at blive sat på skinnerne i Frankrig i 2022.

DSB kører stadig med enkelte af de dieseldrevne ME-lokomotiver. Først i 2021 forventer DSB at det første ellokomotiv skal være i drift. Herefter vil de gamle ME-lokomotiver efter planen løbende blive udskiftet.

Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services