ElbilerTophistorie

Volkswagen vil lancere elbil med benzinmotor

Volkswagen vil angiveligt genoplive teknologien med rækkeviddeforlænger i Europa og kombinere eldrift med en benzinmotor som backup – et kontroversielt skridt i en tid med fokus på ren el.

Volkswagen er klar til at give en gammel idé nyt liv – og det kan få betydning for elbilmarkedet i Europa. Den tyske bilgigant planlægger at lancere elbiler med såkaldt rækkeviddeforlænger, hvor en benzinmotor fungerer som generator og forlænger bilens rækkevidde.

Løsningen, som tidligere blev afvist i Europa, har fået nyt momentum i Kina og USA, hvor den vinder frem blandt forbrugerne. Og nu er det altså europæernes tur, bekræfter kilder i Volkswagen-systemet over for det tyske medie Automobilwoche.

 

På biludstillingen i Shanghai viste Volkswagen konceptbilen ID. Era frem – en model i deres ID-familie af elbiler. Men i modsætning til de eksisterende ID-modeller, som kører udelukkende på el, er denne udstyret med en lille benzinmotor. Motoren fungerer ikke som direkte drivkraft, men som en generator, der lader batteriet op, når det er ved at være tømt.

Ifølge Volkswagen kan bilen køre omkring 300 kilometer på el alene (målt efter den optimistiske kinesiske målemetode), og yderligere 700 kilometer med hjælp fra benzinmotoren. Det reducerer behovet for et stort og tungt batteri og kan potentielt sænke produktionsomkostningerne.

 

Hvilke modeller teknologien vil blive indført i, er endnu ikke officielt bekræftet. Men ifølge Automobilwoche arbejdes der allerede på at integrere rækkeviddeforlænger-løsningen i eksisterende modeller som ID.4 og ID.7.

VW’s topchef Oliver Blume ser teknologien som en mulig bro til fremtidens elbilmarked.

– Hvis du har en rækkeviddeforlænger, kører du stadig en elbil. Men den ekstra rækkevidde kan gøre det lettere for flere at tage springet til el, sagde han for nylig.

 

En rækkeviddeforlænger fungerer i praksis som en slags sikkerhedsnet: Når bilens batteri løber tør, aktiveres benzinmotoren, der lader batteriet op. Da motoren ikke skal trække hjulene direkte, kan den arbejde mere effektivt og på et mere stabilt omdrejningstal.

Volkswagen er ikke alene om at genoplive teknologien. Mazda har allerede taget skridtet med deres MX-30 R-EV, og også Hyundai arbejder på lignende løsninger.

Det store spørgsmål bliver, hvordan EU vil stille sig til hybridløsningen. Fra 2035 forbydes salg af nye biler med forbrændingsmotor i EU, men Blume håber, at biler med rækkeviddeforlænger vil kunne opnå en undtagelse, netop fordi de i praksis fungerer som elbiler det meste af tiden.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.