Hører du til dem, der tjekker dislike-knappen på Youtube for at vurdere, om et video er værd at bruge tid på? Så er der drpigt nyt. Youtube har igennem de sidste par år eksperimenteret for at finde måder at minimere indflydelsen af knappen og nu har de fundet en løsning.
Ifølge et blogindlæg vil dislike-knappen blive, men almindelige brugere vil ikke længere kunne se, hvor mange gange, der er blevet trykket på den. De info forbeholdes i stedet videoens ejermand.
Youtube har kørt en test af ændringen for udvalgte brugere gennem de seneste måneder, men nu gøres den permanent og vil stille og roligt blive rullet ud på sitet den kommende tid.
Årsagen er, ifølge YouTubes erfaringer, at dislikes virker opmuntrende: “Men fordi optællingen ikke var synlig for dem, fandt vi ud af, at de var mindre tilbøjelige til at trykke på dislike for at øge antallet,” skriver Youtube.
“Vi hørte også fra små videoskabere og dem, der lige er begyndt, at de ofte rammes af uretfærdige dislikes – og vores eksperiment har bekræftet, at denne adfærd i højere grad rammer mindre kanaler”.
Selv om antallet af dislikes ikke længere kan ses (af andre end video-skaberen) vil de fortsat tælle med i videoens tangering i forhold til eksempelvis foreslåede videoer.