Apps og tjenester

Anmeldelse: Star Wars Jedi: Fallen Order

Grafik, gameplay og historie går op i en højere enhed i Star Wars Jedi: Fallen Order, hvor du hopper i skoene på Jedi-wannebe’en Cal Kestis.

Vil du gøre en Star Wars-fan glad til jul, så læg et eksemplar af konsolspillet Star Wars Jedi: Fallen Order under juletræet. Electronic Arts har fået gevaldige høvl for sine Star Wars-spil de seneste år, men denne gang har de ramt plet. Måske fordi, de har valgt at få lavet spillet ude af huset, hos Respawn Entertainment, der har bevist sit værd med Titanfall-serien.

I Jedi: Fallen Order spiller du rollen som Cal Kestis, en tidligere Jedi-lærling – Padawan – der efter udryddelsen af Jedi-ordenen i Star Wars: Episode III – Revenge Of The Sith er havnet som skrothandler på en rumskibskirkegård. Spillets handling foregår mellem Star Wars-filmene 3 og 4 – altså inden Luke, Leia og Han Solo gør deres entre i universet langt, langt borte.  

 

I starten af spillet vækkes Kraften til live i Cal og han / du drager på en rejse, der både skal reetablere Jedi-ordenen og Cals forbindelse til Kraften, ved at besøge en række planeter for at lede efter artifakter. 

Historien er naturligvis lineær, men planeterne er ikke baner, der kan overstås med en enkelt gennemspilning. Alle steder støder du på forhindringer, som du ikke kan overvinde med din nuværende styrke – først når du er blevet stærkere i Kraften på en anden planet, kan du vende tilbage og gennemføre den første planet. Selv om det naturligvis er en stor kravlegård, så giver det trods alt følelsen at, at spillet er rimelig frit.

 

 

Tomt Raider med krymmel

Selve gameplayet er ikke just banebrydende. Det er en gryderet af velkendte stilarter. Mest af alt får jeg tanker om Tomb Raider-serien; hvor man løber, hopper og kravler rundt i en tredimensionel verden og løser gåder, mens man indimellem skal nedkæmpe fjender.

Star Wars Jedi: Fallen Order
Grafikken er nærmest overvældende.

Hver enkelt planet, man besøger, er sit helt egen lukkede verden med knudrede stier der skal følges for at finde frem til det, man søger. Ofte støder man på blindgyder, som ikke kan forceres før Cals evner er forbedret. Så er der ikke andet at gøre end at forlade planeten til fordel for en anden, hvor man udvikle sine evner. Andre gange har man bare overset en klippevæg, man kan løbe hen over (ja, seriøst, Cal kan løbe på vægge) eller en lian, man kan bruge til at svinge sig over på den anden side af en kløft.

 

Cal har en lille droide som hjælper. BD-1, som den hedder, kan heldigvis hjælpe med at vise et kort over de stier og områder, man har udforsket, ligesom man kan se de steder, man er stødt på en blindgyde.

Udfordrende kampsystem

Respawn har derudover tilsat et nyt kampsystem, der gør selv de mindste kampe intense – man får sjældent noget som helst ud af at hive lyssværdet frem og svinge det vildt omkring sig, ved at hamre løs på action-knapperne. I stedet skal man nøje og tålmodigt blokere blasterskud, lyssværd og andre angreb, mens man venter på det helt rigtige tidspunkt til at sætte sit angreb ind – garneret med de Force-kræfter man løbende lærer og udvikler.

Hverken Cal eller fjenderne har uendeligt med udholdenhed. Den drænes, når man angriber eller blokerer modstandernes angreb – og når udholdenheden er lav, er man mere udsat for at tage stor skade. Det samme er fjenderne. Det giver nogle lange, men alligevel intense kampe, der – synes jeg — indfanger stemningen i lyssværdsduellerne rigtig godt.

 

Flot fortælling

Historien er også fængende. Den foldes langsomt ud i en række Kraften-minder, som Cal finder på de planeter, I besøger. Ud over BD-1, der altid er med Cal, har han to sidekicks i form af piloten Greez og en tidligere Jedi ved navn Cere. Sidstnævnte fungerer som Cals læremester og deler mange af Cals minder og bekymringer, og på én eller anden måde er de to tæt forbundet … 

Som det ses på billederne ovenfor er grafikken også kræs – og det samme kan siges om lydsiden, der naturligvis trækker på John Williams lækre soundtrack.  

 

Star Wars Jedi: Fallen Order
Cal og piloten Greez.

Vellykket

Bevares, Cal-karakteren virker en smule hul, men det lever man fint med. For en halvgammel knark som undertegnede kan styringen via controlleren til tider også være … udfordrende … men Jedi: Fallen Order har en ret god indlæringskurve, der følger historien. Og du får først mulighed for at kombinere Cals Force-kræfter længere henne i spillet, når du har vænnet til dem en for en.

Det er i det hele taget svært at finde noget som helst at brokke sig over. Grafik, gameplay og historie går op i en højere enhed i Star Wars Jedi: Fallen Order, der i dén grad leverer, hvor andre Star Wars-spil har måttet kapitulere. Er du Star Wars-fan, er der ingen vej tilbage – det er i min optik det bedste Star Wars-spil, der er kommet i årevis.

 

Jeg spillede Star Wars Jedi: Fallen Order på en Xbox One til anmeldelsen her, men spillet kan også fås til PlayStation-spillekonsol og til pc’ere.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Grafik
Underholdning
Holdbarhed
Pris

389 kr.

Hvad venter du på? Star Wars Jedi: Fallen Order er det bedste Star Wars-spil i årevis.

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.