At elbiler stadig er i rivende udvikling, kan aflæses direkte på brugtmarkedet. En ny analyse fra eCarsTrade , der sammenligner 2020-priser med gennemsnitlige videresalgspriser i dag, viser tydeligt, at især luksusmodeller og ældre elbiler taber stort i værdi over fem år.
I gennemsnit mister en ny bil omkring 60 procent af sin værdi i løbet af den periode – men nogle modeller gør det væsentligt værre.
Blandt elbilerne topper Tesla Model S listen over værditab med en gennemsnitlig nedskrivning på 64,2 procent. Det svarer til et tab på over 60.000 euro – eller knapt 450.000 kroner – fra nyprisen på 93.558 euro. Modellen var engang synonym med elbilernes frontløberstatus, men er i dag presset af nyere konkurrenter med længere rækkevidde og opdateret teknologi.
Selv nyere Tesla-modeller har det svært. Model Y, der kom med løfter om at være den perfekte familiebil, har tabt 58,5 procent af sin værdi på fem år. Det svarer til et gennemsnitligt årligt fald på næsten 12 procent. Model 3 klarer sig en smule bedre med et tab på 50,4 procent, men også her halveres værdien altså på fem år.
Generelt gælder det, at biler med høj indkøbspris også taber flest kroner. Det absolut største tab – både procentuelt og i euro – finder man hos BMW 7-serie, der på fem år mister hele 73.201 euro i gennemsnit. Det svarer til 65,4 procent af bilens oprindelige værdi.
Top 5 elbiler med størst værditab efter fem år (gennemsnit i Europa): Model Oprindelig pris (€) Pris efter 5 år (€) Tab (%) Tab i € Tesla Model S 93.558 33.471 64,2% 60.087 Nissan Leaf 38.965 15.434 60,4% 23.531 Tesla Model Y 60.450 25.110 58,5% 35.340 Chevrolet Bolt EV 41.848 17.661 57,8% 24.187 Tesla Model 3 47.988 23.797 50,4% 24.191
Kilde: eCarsTrade Ifølge eCarsTrade handler det om teknologiens hastige udvikling og købernes krav:
“Vi ser, at høje prisskilte og futuristisk branding ikke garanterer langtidsholdbar værdi. Købere på brugtmarkedet efterspørger driftssikkerhed, lave omkostninger og moderne funktioner – ikke nødvendigvis mærkevare eller tidligere hype,” lyder det fra en talsmand.
Selvom tallene ikke nødvendigvis gælder for alle markeder, giver analysen et fingerpeg om, hvordan værdien udvikler sig for elbiler i Europa. For dem, der overvejer at købe brugt, kan det være en fordel – for den rigtige elbil kan købes til langt under nypris. For dem, der køber nyt, er det en påmindelse om, at hurtig teknologiudvikling og ændrede præferencer hurtigt kan udhule bilens gensalgsværdi.
Leasing som alternativ – fordele og ulemper For dem, der gerne vil køre i ny elbil uden at bekymre sig om værditab, kan leasing være et oplagt alternativ. Ved at lease bilen i en fast periode – typisk 2-3 år – undgår man at sidde med sorteper, når bilens værdi begynder at dykke. Samtidig får man mulighed for jævnligt at skifte til en nyere model med opdateret teknologi.
Men leasing har også sine ulemper . Man opbygger ingen reel værdi i bilen, og der kan komme ekstraregninger, hvis man overskrider kilometergrænsen eller afleverer bilen med skader. Desuden kan leasingaftaler være mindre fleksible, hvis ens behov ændrer sig undervejs.
Kort sagt: Leasing kan være en økonomisk tryg løsning i en tid med hurtig teknologisk udvikling – men det kræver, at man læser det med småt.