
Elbilen skal ikke længere kun lade op. Den skal også kunne sende strøm tilbage. Ifølge altomelbil.se har Volkswagen Group Sverige meldt ud, at koncernen til efteråret begynder salget af en ny ladeboks til såkaldt bidirektionel opladning. Det betyder, at strømmen ikke kun kan løbe fra ladeboksen og ind i bilen, men også den anden vej – fra bilens batteri og tilbage til huset eller elnettet.
For elbilejere kan teknologien blive interessant, fordi bilen i praksis kan fungere som et stort batteri på hjul. Den kan oplades, når strømmen er billig, og senere bruges som energilager, når priserne stiger. På sigt kan bilejere også få betaling for at stille batteriet til rådighed, når elnettet har brug for ekstra fleksibilitet.
Det er især relevant i takt med, at mere strøm kommer fra sol og vind, hvor produktionen svinger mere end i det gamle elsystem.
– Vores mærker har tilsammen et stort antal elbiler på vejene, som er forberedt til bidirektionel opladning. De kan komme til at spille en vigtig rolle – ikke kun for den enkelte bilejer, men for hele energisystemet, siger Håkan Nilsson, E-mobility Manager hos Volkswagen Group Sverige ifølge altomelbil.se.
Den nye ladeboks leveres af Moon, der er søsterselskab til Volkswagen Group Sverige under Porsche Holding Salzburg. Løsningen er udviklet sammen med softwarefirmaet Energy Bank. Ladeboksen bliver i første omgang lanceret gennem Volkswagens svenske forhandlernet og skal kunne bruges på tværs af koncernens mærker: Volkswagen, Volkswagen Erhvervsbiler, Audi, Skoda og Cupra.
Priser og de konkrete muligheder bliver først offentliggjort efter sommeren. Om den også kommer til Danmark er endnu uvist.
Vattenfall, Energy Bank og Volkswagen satte sidste år gang i et pilotprojekt, hvor omkring 200 tovejsladere blev installeret i det centrale og sydlige Sverige. Herhjemme tester Polestar og ladeudbyderen Clever V2X-teknologi i udvalgte danske hjem med Polestar 4.











