Alfa Romeo har netop præsenteret deres første rene elbil. Det er en lille crosssover, der er blevet døbt Alfa Romeo Milano og skulle have klassens bedste køreegenskaber. I hvert fald ifølge pressematerialet. Den er seks centimeter kortere end Volvo EX30, der ligner en direkte konkurrent.
Og så deler den i øvrigt teknologi med Jeep Avenger, der blev kåret til Årets Bil i Europa sidste år.
Milano vil kun blive sendt på vejene med en enkelt batteristørrelse, nemlig 54 kWh. Det skal give den en rækkevidde på op til 410 WLTP-kilometer. Batteriet har en ladeeffekt på 100 kW, hvilket skulle kunne fylde batteriet fra 10 til 80 procent på “under en halv time”.
Til gengæld kan man vælge mellem to ydelsesvarianter. Basismodellen har 154 hk og en performance Veloce-variant leverer 237 hk. Veloce har et selvlåsende differentiale, specielle krængningsstænger foran og bagpå, 20-tommer hjul, en 25 millimeter lavere kørehøjde, tunet affjedring og kraftigere bremser.
Ligesom Jeep Avenger bygger Alfa Romeo Milano på Stellantis-gruppens e-CMP platform. De to biler bygges da også samme sted; nemlig på Stallantis-fabrikken i Polen.
Direkte sammenlignet med Volvo EX30 virker Milano dog en kende blodfattig. Specielt den lave ladeeffekt på 100 kW DC skærer i øjnene.
Alfa Romeo Milano | Volvo EX30* | |
---|---|---|
Rækkevidde (WLTP) | 410 km | 476 km |
Batteri | 54 kWh | 69 kWh |
Motor | 237 hk | 272 hk |
Ladeeffekt (AC/DC) | 11 kW / 100 kW | 11 kW / 153 kW |
Bagerum | 400 liter | 318 liter |
Træk | Vides ikke | 1,6 ton |
Pris | Vides ikke | 309.100 kr. |