Elbiler må ikke forbeholdes dem med høje indkomster. Det mener den europæiske bilbrancheorganisation ACEA, som nu fremlægger et forslag til såkaldt social leasing af elbiler. Målet er at gøre elektrisk mobilitet tilgængelig for langt flere – særligt dem, der i dag har svært ved at finde pengene til en grøn bil. Samtidig vil organisationens medlemmer, naturligvis, sælge flere biler.
Social leasing skal give udsatte husholdninger og små virksomheder adgang til elbiler gennem lavere månedlige udgifter og enklere vilkår. Ordningen kan blive en vigtig brik i EU’s strategi for både at nedbringe transportens CO₂-udledning og mindske de sociale skel i den grønne omstilling, mener organisationen.
– Ved at tage højde for borgernes økonomiske vilkår kan social leasing være med til at gøre transporten både grønnere og mere retfærdig, lyder det fra ACEA, der samtidig understreger, at det bør være en fast del af EU-landenes nationale klimaindsatser.
Fokus på dem, der har mest brug for det
ACEA anbefaler, at ordningen især skal målrettes dem, der typisk er afskåret fra den grønne transportomstilling: lavindkomstfamilier, mikrovirksomheder og små erhvervsdrivende – uanset om de kører i personbiler, varebiler eller tungere køretøjer.
For at nå bredt ud skal programmerne være nemme at søge og uden unødig administration. Samtidig opfordres medlemslandene til at fastlægge deres egne kriterier, så ordningen afspejler de lokale behov og økonomiske forhold.
Herunder de syv hovedanbefalinger fra ACEA om social leasing af elbiler:
- Hjælp til de mest sårbare
Ordningerne bør først og fremmest rettes mod udsatte grupper, lavindkomsthusholdninger og små virksomheder, der har behov for at skifte til elbil. Hvert land bør selv fastsætte kriterierne ud fra lokale forhold. - Brugte elbiler skal med
Muligheden for at lease brugte elbiler bør indgå i ordningen for at give billigere alternativer til dem med færrest midler. - Støtte til månedlige udgifter
I stedet for at indføre generelle prisnedslag foreslås det at yde støtte til en væsentlig del af leasingafgiften, så flere har råd til at være med over tid. - Inkludér små virksomheder
Også små virksomheder bør kunne få støtte – uanset om de har brug for personbiler, varevogne eller tungere elbiler. - Langsigtet og ansvarlig finansiering
For at programmerne kan vare ved, skal finansieringen være bæredygtig og ikke belaste de offentlige budgetter unødigt. - Del af en større strategi
Social leasing bør indgå i nationale klimaplaner og suppleres med flere finansieringskilder – ikke kun midler fra EU’s Social Climate Fund. - Gør det nemt at være med
Ordningerne skal være lettilgængelige og fri for bureaukrati, så flest muligt får mulighed for at deltage.
Som sagt er det næppe altruistiske årsager til forslaget fra ACEA. I stedet handler det om at få gang i bilsalget i de europæiske lande, så organisationen medlemmer kan tjene flere penge.
Samtidig vil forslaget om at inkludere brugte elbiler i sociale leasingordninger give bilproducenterne en praktisk løsning på et voksende problem: hvad skal der ske med de mange elbiler, der returneres efter endt leasingperiode?
Ved at genanvende disse biler i nye leasingaftaler målrettet lavindkomstgrupper og små virksomheder, kan producenterne forlænge køretøjernes levetid og sikre en mere bæredygtig brug af ressourcerne. Det skaber en win-win-situation, hvor både klimaet, forbrugerne og bilindustrien drager fordel af en cirkulær tilgang til elektrisk mobilitet.