×
MultirumshøjttalereTophistorie

Era 300 hæver lydoplevelser til et nyt niveau

Ja, den er dyr og anderledes. Men Sonos Era 300 hæver både film og musik op på et helt nyt niveau.

Sonos-fans har sukket efter Dolby Atmos-baghøjttalere lige siden Sonos Arc-lydbaren kom på gaden for snart tre år siden. Nu er de her i form af Sonos Era 300. Men de er ikke nogen billig fornøjelse. Til gengæld hæver de både film og musik op på et helt nyt niveau.

Det er længe siden, at vi har set et helt nyt produkt fra Sonos, der ikke ‘bare’ var en opgradering af et tidligere produkt. Men med Era 300 tager amerikanerne i dén grad revanche. Den er ganske anderledes, både i udtryk og i brug. Og den er næppe en berigelse for alle, men for de få, er den mildest talt fantastisk. Ikke alene som baghøjttaler(e) i en surround-opsætning, men også som enkeltstående højttaler.

Nøgleordet er ‘Dolby Atmos’ og det er stort set umuligt at anmelde Era 300 uden at tale meget om både Atmos og Rumlig Lyd. Højttaleren er nemlig lavet fra bunden til at levere omsluttende lyd; det er simpelthen produktets præmis.

Bygget specifikt til Rumlig Lyd

Derfor ser Era 300 også væsentlig anderledes ud end andre højttalere. Højttaleren er nemlig designet, så den understøtter Atmos og Rumlig Lyd bedst muligt. Således er den spøjse hældning på midten slet ikke tilfældig. Den er på 10 grader og det er det, Dolby anbefaler til højttalerenheder, der skyder lyden opad i en Dolby Atmos-opsætning.

Ja, den ser spøjs ud. Men designet har et klart defineret formål (foto: iNPUT).

Samtidig er højttaleren bestykket med ikke færre end fire små højttalerenheder (tweeters) og to woofere. En enkelt tweeter skyder lyden frem på traditionel vis, men der skydes også lyd ud fra siderne fra hver sin tweeter. Sidst er der en enkelt tweeter, der skyder lyden opad. Hver af de seks enheder har hver sin lille digitale forstærker. Grundlæggende minder Era 300 altså mere om en soundbar end om en traditionel højttaler. For en god ordens skyld skal det dog lige nævnes, at den ikke kan bruges som soundbar.

De to woofere skyder i øvrigt bassen ud til siderne, sådan at en enkelt højttaler kan afspille musik i stereo.

Hvad er Rumlig Lyd

Men hvad er så Rumlig Lyd? Nogle betegner det som det næste skridt fra stereo, lige som stereo var en (voldsom) forbedring fra mono. Fra Sonos side er det et forsøg på at eliminere det sweet spot, som alle højttalere har. Musikken skal omslutte lytteren, også selv om den kommer fra en enkelt højttaler. Derfor de mange tweetere.

Og det virker, i hvert fald når musikken er mixet til det.

Ulempen er, at Rumlig Lyd ikke bare er noget, man får, bare man har en højttaler, der understøtter det. Man skal have abonnement på en af de musiktjenester, der understøtter det – og det gør eksempelvis Spotify ikke. Tidal gør det og Apple Music gør det. Sidstnævnte er den “billigste” løsning, da Rumlig Lyd indgår i den almindelige abonnementspris på 109 kroner om måneden.

Hos Tidal skal man have det store Hi-Fi Plus abonnement, der koster 199 kroner om måneden. Det er p.t. heller ikke muligt at afspille Rumlig Lyd fra Tidal via Sonos app’en. Det kan udelukkende lade sig gøre gennem Tidals egen Apple TV app. Men det bliver der forhåbentlig lavet om på snarest.

Det er heller ikke al musikken, der kan høres med Rumlig Lyd. Den skal nemlig mixes i Dolby Atmos-format af kunstnerne selv. Det er der heldigvis rigtig mange, der gør, men der er stadig store huller i katalogerne.

Beatles-ringen sluttet

Jeg kan i øvrigt anbefale det seneste album med Lana Del Rey, Did You Know That There’s A Tunnel Under Ocean Blvd, der er mixet lækkert i Atmos/Rumlig Lyd. Men også 50-års udgaven af Pink Floyds legendariske The Dark Side Of The Moon er værd at lytte til i Atmos. Ligesom en række af The Beatles’ albums har fået Atmos-turen, deriblandt Revolver, Let It Be, Abbey Road og Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band.

Giles Martin fra Abbey Road fortæller om sit Atmos mix af The Beatles (foto: iNPUT).

En sjov krølle er, at Beatles’ albums er Atmos-mixet af selveste Giles Martin, der er søn af den originale Beatles-producer, George Martin. Giles Martin arbejder også i Abbey Road-studierne, men sidejobber for Sonos, som leder af deres panel for lydkvalitet. Allerede i 2017 oplevede jeg Giles Martin afspille sit imponerede Atmos-mix af Beatles-nummeret A Day In The Life i Abbey Roads Atmos-studie. Så er ringen sluttet. I øvrigt har Atmos-studiet i Abbey Road ikke mindre end 77 højttalere!

Mest feature-spækkende Sonos hidtil

Nå, men det er jo Era 300, denne anmeldelse handler om. Og ser man ud over Dolby Atmos er Era 300 alligevel den hidtil mest feature-spækkede højttaler fra Sonos. Før det første understøtter den både Bluetooth og WiFi6. Sidstnævnte betyder, at den kan koble sig på både 2,4 og 5 GHz båndene, hvilket giver mere stabil forbindelse / afspilning.

Sonos Era 300 har også indbygget et USB-C stik, der rent faktisk kan bruges til noget andet end service. Man kan nemlig tilslutte eksterne enheder, såsom en analog pladespiller. Hidtil har man udelukkende kunnet gøre det via Sonos Five, Sonos Port eller Sonos Amp. Ulempen er, at det kræver en adapter, der kan konvertere den analoge lyd til digital, men sådan en sælger Sonos (pudsigt nok 😉 ) for 189 kroner. Jeg havde desværre ikke mulighed for at teste funktionen, da Sonos p.t. ikke kunne levere adapteren.

Sonos har også – langt om længe – givet Android-folket mulighed at optimere lyden på Sonos-systemet. Den såkaldte Trueplay-tuning har hidtil været forbeholdt iPhone-ejere, da den var afhængig af mikrofonen i iPhone. På Sonos Era 300 bruges de indbyggede mikrofoner til at optimere lyden. Og ja, man kan nu slå assistenten fra via en fysisk knap uden at slukke for mikrofonerne, så man kan optimere lyden selv hvis man ikke vil give Google, Apple eller Sonos adgang til mikrofonerne. Godt tænkt, Sonos.

Den direkte betjening på højttaleren er også blevet bedre og nemmere at gå til. Frem- og tilbageknapperne er hevet ud til selvstændige knapper, så man ikke behøver at dobbelt-trykke på volumenknapperne. Det gik altid galt for mig. Volumen-knapperne er blevet en nedsænket “slider”, der gør det væsentlig nemmere at finde i svag belysning.

Hvad med lyden?

Den er virkelig god. Ingen grund til at gå rundt om den varme grød. Som enkeltstående højttaler vil jeg hævde, at Era 300 næsten er på niveau med den dyrere Sonos Five. Ikke mindst fordi den evner at sprede lyden bedre. Men også fordi den har en utrolig effektiv bas, noget som Sonos ellers fremhæver ved Five. Sonos Five koster 1.200 kroner mere end Era 300, men Era 300 giver altså et næsten lige så komplet lydbillede som Five og jeg kan vitterligt ikke se mange årsager til at købe den længere. Så skal man i hvert fald have meget store rum, hvor man kan udnytte de større højttalerenheder i Five.

I en Dolby Atmos-opsætning er Era 300 simpelthen fænomenal. Intet mindre. En ting er, at den giver film og serier et stort løft i oplevelsen (prøv bare Blade Runner 2049). Men jeg er totalt solgt til Rumlig Lyd, når jeg lytter til musik. Det lyder ganske enkelt fantastisk. Sonos har indgået en aftale med Apple Music, så der åbnes for, at der kan spilles Rumlig Lyd direkte fra Sonos-app’en, når Era 300 kommer i butikkerne. Jeg har haft adgang til Atmos på Apple Music den seneste uges tid, og jeg er væltet bagover.

Traditionel stereo lyder simpelthen underlegent i direkte sammenligning. Ikke alene fordi instrumenter, vokal og effekter kan defineres helt klart indenfor surround-området, men også fordi lyden helt generelt bliver omsluttende og står mere klart. Vokaler står helt skarpt og man oplever detaljer i musikken, man aldrig har bemærket tidligere. Det er en helt ny lytteoplevelse.

Jeg har personligt aldrig tidligere set fidusen i Apples Rumlig Lyd, fordi den hidtil kun har fungeret med hovedtelefoner. Men med Apple Music og Sonos Era 300 foldes potentialet i Rumlig Lyd virkelig ud. Vil du teste Atmos-effekten til fulde, så prøv Die Roboter (Live) fra Kraftwerk-albummet 3-D: Der Katalog (Live). Der er fuld gang i Atmos-kanalerne, i en grad så hårene rejser sig på armene.

iNPUT mener …

Har du læst ovenstående, kommer det næppe som en overraskelse, at jeg meget gerne vil anbefale Era 300. Jeg synes, det er helt fantastisk, at Sonos (og Apple) er i gang med at demokratisere Rumlig Lyd / Atmos-oplevelsen, for den gør vitterligt en forskel.

Når det er sagt, så er der naturligvis også mindre optimale sider. Som al ny teknologi er det dyrt at være blandt de første. En optimal Sonos Dolby Atmos-opsætning kræver både en Sonos Arc-lydbar, en Sonos subwoofer og to styk Sonos Era 300. Sådan et sæt koster p.t. 17.900 kroner, hvis man altså kan “nøjes” med en Sub Mini. Det er sørme mange penge. Om det så er dyrt, det er en helt anden snak, som du må tage med bankrådgiveren. Jeg kan til gengæld love, at du vil få gode oplevelser for pengene.

Der er også en anden udfordring. Det er nemlig umuligt at skelne Atmos-musik fra almindelig stereo, når man bladrer rundt i Sonos app’en. Man kan først se, om det er Atmos, når afspilningen er i gang. Jeg mangler et lille ikon, der fortæller mig, hvordan den pågældende titel er mixet.

I Apple Music app’en er det muligt at se, om musikken er mixet i Atmos-tilstand, så Sonos må meget gerne sørge for, at de data også bliver importeret til deres egen app. Sæt i værk!

Nå, det er i virkeligheden en petitesse. For når musikken først spiller med Rumlig Lyd, så er man villig til at leve med den slags. Sonos Era 300 hæver virkelig oplevelsen af både film OG musik til nye højder. Jeg er stor fan.

Sonos Era 300

3.699 kr.

Sonos Era 300 er en fremragende højttaler – og i en Dolby Atmos-opsætning er den intet mindre end fænomenal.