×
Gadgets

Apple køber Shazam og fjerner reklamer

Musikapp'en Shazam bliver snart reklamefri for alle brugere.

Apple har overtaget den populære musikapp Shazam, der gør det muligt at identificere sange ved at lytte til musikken, der spiller. Det meddeler Apple i en pressemeddelelse. App’en har hidtil været reklamefinansieret, men inden for overskuelig fremtid vil Apple fjerne alle reklamer, så app’en kan bruges uden afbrydelser, lover Apple.

“Apple og Shazam har en lang historie sammen. Det var en af de første apps, der blev tilgængelig, da vi lancerede App Store, og er siden blevet en favorit blandt musikfans overalt,” sagde Oliver Schusser, Apples Vice President of Apple Music. “Vi har en fælles kærlighed til musik og innovation, og vi er begejstrede over at kunne bringe vores teams sammen, så vi kan give brugerne endnu flere fantastiske måder at opdage, opleve og nyde musik på.”

Shazam er downloadet mere en 1 milliard gange verden over og bruges, ifølge pressemeddelelsen, mere end 20 millioner gange hver eneste dag. Funktionaliteten i musikapp’en er også allerede integreret direkte i den digitale assistent Siri.

Ud over musiknumre kan Shazam genkende tv-serier, film og reklamer – og i sin nuværende form sender app’en brugeren direkte videre til iTunes, Spotify eller et andet sted, hvor brugeren har direkte adgang til det søgte medie.

Man kan godt forestille sig at Apple på sigt vil lukke app’en og integrere søgningen i sine egne tjenester; Apple Music, Apple TV, iTunes, etc.

Forhandlingerne har angiveligt stået på i noget tid – Allerede i december sidste år gik der rygter om at Apple ville overtage Shazam.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.