×
ElbilerTophistorie

Audi og Porsche hurtigst i ny ladetest

Audi- og Porsche-ejere kommer hurtigst videre fra ladestationen, viser ny ladetest. Kinesiske Xpeng skuffer fælt.

Der er ofte stor fokus på rækkevidden, når der skal vælges elbil. Men for at komme hurtigt frem, er tiden ved ladestationen mindst lige så vigtig. For, hånden på hjertet, hvor mange gange om året kører man mere end de i gennemsnit 300 kilometer, som de fleste nyere elbiler kører på en opladning? De få gange er det vigtigt at batteriet fyldes hurtigt op igen, så man kan komme videre.

I en ladetest, der er foretaget som en del af Norsk Automobil Forenings store vintertest, kan man få en god ide om, hvor længe hver af de 25 testede modeller kræver ved opladeren.

Testen viser, at ejere af de pebrede Audi e-tron GT og Porsche Taycan er hurtigst væk fra laderen. Ejere af kinesiske Xpeng P7 kan derimod snildt nå en kop kaffe ekstra. Audi e-tron GT lader 9-80 procent på 19:32 minutter, mens P7’eren skal bruge mere end en time til at komme fra 5-80 procent.

Halv pris

Testen giver også et praj om, hvorfor Tesla Model 3 er så populær. Den lader nemlig fra 4-80 procent på 26 minutter. Men bilen koster altså også kun det halve af Audi e-tron GT og Porsche Taycan.

En af Teslaens fordele, er en funktion, der kan varme batteriet op på forhånd, for at gøre opladningen hurtigere. Et opvarmet batteri kan hurtigere lades op. Tesla var først med denne funktion, men den er heldigvis begyndt at brede sig til andre bilmærker.

Sydkoreanere skuffer

Der var store forventninger til Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6, der begge er udrustet med 800-volt teknologi, der teoretisk også hjælper på ladehastigheden. Men den norske ladetest viser, at ingen af modellerne får en synderligt imponerende ladetid i koldt vejr. Ingen af de to modeller har forvarmet batteri.

Værst ser det dog ud for et mærke, der kommer til Danmark senere i år. Nemlig kinesiske Xpeng, der deltog med P7-modellen. Den opnår en maksimal ladeeffekt på bare 65 kW. Den hurtigste, Porsche Taycan, kom til sammenligning op på maksimalt 271 kW.

Herunder alle resultaterne fra den norske ladetest:

ModelLadetidLadeprocentHøjeste effekt
Audi e-tron GT19.32 min9 til 80 procent257 kW
Porsche Taycan 4 Cross Turismo20.16 min4 til 80 procent271 kW
Tesla Model 3 SR26.11 min4 til 80 procent166 kW
Mercedes-Benz EQA 25030.47 min7 til 80 procent112 kW
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC32.05 min5 til 80 procent208 kW
Hyundai Ioniq 5 LR 4WD32.33 min5 til 80 procent145 kW
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC32.49 min5 til 80 procent102 kW
Tesla Model 3 LR Dual Motor33.00 min5 til 80 procent225 kW
BMW i4 M5033.54 min8 til 80 procent203 kW
Peugeot e-200834.00 min9 til 80 procent70 kW
Kia EV6 4WD35.02 min6 til 80 procent154 kW
Skoda Enyaq iV80X35.57 min8 til 80 procent131 kW
BMW iX xDrive4036.29 min8 til 80 procent148 kW
Opel Mokka-e36.38 min3 til 80 procent80 kW
VW ID.4 GTX37.39 min7 til 80 procent131 kW
VW ID.3 Pro S38.34 min8 til 80 procent123 kW
Cupra Born38.56 min5 til 80 procent128 kW
Audi e-tron Q4 50 quattro39.05 min9 til 80 procent111 kW
Volvo C40 Recharge39.12 min3 til 80 procent150 kW
Tesla Model Y LR Dual Motor39.51 min7 til 80 procent210 kW
NIO ES8 (7-s)43.18 min8 til 80 procent111 kW
Polestar 2 LR Dual Motor43.41 min10 til 80 procent154 kW
BYD Tang44.01 min5 til 80 procent119 kW
BMW iX xDrive5045.19 min3 til 80 procent192 kW
XPENG P7 4WD High Performance62.59 min5 til 80 procent65 kW
(Kilde: Motor.no)

Sådan blev bilerne testet

Samtlige biler blev ladet op ved Ionitys opladere, bortset fra Teslaerne, der blev ladet ved en Supercharger. Det forklarer delvist, hvordan både Audi og Porsche kunne opnå så høj ladeeffekt.

Ladeeffekten afslører dog ikke hele sandheden, da den ikke er konstant. Den falder drastisk i takt med at batteriet fyldes. En elbil der kan håndtere en lidt lavere ladeeffekt over længere tid, kan i nogle tilfælde lade hurtigere end elbiler med høj ladeeffekt i kortere tid.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.