×
ElbilerTophistorie

BMW har startet produktion af mere effektive battericeller

BMWs battericeller skal bruges i Neue Klasse-elbilerne og giver op til 30 procent længere WLTP-rækkevidde.

Ifølge BMW er de første prøve-battericeller til deres kommende Neue Klasse-elbiler nu rullet af produktionslinjen i Parsdorf, Tyskland. De vil blive brugt i bilproducentens kommende elbiler fra 2025.

Fabrikken i Parsdorf ved München, Cell Manufacturing Competence Centre (CMCC), er BMW Groups nye kompetencecenter for produktion af fremtidige battericeller. Her vil tyskerne udvikle og producere sjette generations elektriske drivlinjer, herunder udvikling af kommende solid state-batterier.

Med de nye Neue Klasse-batttericeller går BMW for første gang fra prismatiske celler til cylinderformede celler. De leveres med en standarddiameter på 46 millimeter og to forskellige højder på 95 og 120 millimeter.

Konceptbilen BMW Vision Neue Klasse blev vist frem i september.

Mere interessant er det, at de ifølge BMW vil kunne øge rækkevidden med op til 30 procent i forhold til de battericeller, BMW benytter i dag. Samtidig vil de batteripakker, der bruges til Neue Klasse-elbilerne kunne håndtere 800 volt, hvilket giver en langt højere ladeeffekt. Det kan reducere ladetiden fra 10 til 80 procent med op til 30 procent.

Sammenlignet med de prismatiske celler, der i dag anvendes, øges nikkelindholdet i de runde celler på katodesiden, mens koboltindholdet reduceres. Som følge heraf bør energitætheden i cellen stige med mere end 20 procent.

battericelle
En af de nye Neue Klasse-battericeller fra BMW (foto: BMW Group).

CMCC i Parsdorf er på 15.000 kvadratmeter og kompetencecenteret beskæftiger omkring 80 medarbejdere. BMW har investeret omkring 1,3 milliarder kroner i centeret.

Alligevel har BMW udelukket egen battericelleproduktion i storskala og vil fortsat købe celler fra forskellige producenter. BMW vil dog selv stå for klargøring af cellerne til montering i moduler og slutmontage i højspændingsbatterier.

CMCC i Parsdorf får senere en prototypelinje til solid-state battericeller, baseret på design fra partneren Solid Power.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.