Det kinesiske elbilfirma BYD står over for en omfattende retssag i Brasilien, hvor anklager om slavelignende arbejdsforhold og menneskehandel nu truer selskabets ry og ekspansion i Sydamerika. Det brasilianske arbejdsmarkedstilsyn (MPT) har rejst søgsmål mod BYD og to underleverandører, JinJiang Construction Brazil og Tecmonta, efter en opsigtsvækkende aktion i december sidste år.
Ved den lejlighed blev 220 kinesiske arbejdere reddet fra byggepladsen ved BYD’s kommende fabrik i Camacari i det nordøstlige Brasilien. Efterforskningen har afsløret, at arbejderne blev hentet til landet under falske forudsætninger og uden gyldige arbejdstilladelser. Ifølge MPT boede og arbejdede de under “ekstremt nedværdigende forhold”, herunder mangel på madrasser, toiletforhold med op til 30 personer pr. bad og arbejdsdage uden hvileperioder.
“Arbejdsvilkårene var stærkt forringende. I én af barakkerne måtte 31 personer dele ét toilet, og arbejderne måtte stå op klokken fire om morgenen for at kunne nå at gøre sig klar,” lyder det fra anklageskriftet.
“Menneskehandel”
Brasilianske myndigheder betegner situationen som et brud på menneskerettighederne og kalder det international menneskehandel. De kræver nu et beløb svarende til cirka 285 millioner kroner i erstatning fra de involverede selskaber. Derudover ønsker de en bøde på 50.000 brasilianske reais (cirka 9.100 kroner) pr. overtrædelse pr. ansat.
BYD har i en kort udtalelse oplyst, at selskabet samarbejder med myndighederne og vil besvare anklagerne i retten. Firmaet understreger, at det er forpligtet til at overholde både brasiliansk og international arbejdsret.
Ifølge Fabio Leal, vicearbejdsanklager i sagen, har der tidligere været forsøg på at nå til enighed med selskaberne uden for retten, men disse forhandlinger brød sammen i december. Alle de berørte kinesiske arbejdere er nu vendt hjem til Kina, og MPT forventer, at de vil modtage kompensation, hvis sagen ender med en dom eller forlig.
BYD’s fabrik i Camacari – som var planlagt til at stå færdig i marts 2025 og blive virksomhedens største anlæg uden for Asien – er sat på pause, mens efterforskningen står på.
Den kinesiske elbilproducent, der i april 2025 for første gang overhalede Tesla i europæisk salg, har store ambitioner i Brasilien, som er selskabets største oversøiske marked. Men sagen kan få alvorlige konsekvenser for BYD’s image og fremtidige aktiviteter i regionen.