BYD, den kinesiske elbilproducent, har annonceret, at de vil introducere en ny generation af deres “Blade”-batteri i 2025. Dette batteri er kendt for sin høje sikkerhed og reducerede risiko for brand, da det anvender lithium-jern-fosfat (LFP) teknologi uden brug af kobolt eller nikkel, hvilket gør det mere omkostningseffektivt og miljøvenligt.
Den kommende version af Blade-batteriet forventes at have en øget energitæthed på op til 190 Wh/kg, en markant forbedring fra de nuværende 150 Wh/kg. Denne forøgelse kan potentielt give elbiler en rækkevidde på op til 1.000 kilometer på en enkelt opladning under Kinas CLTC-standard, der dog er temmelig meget mere optimistisk end WLTP.
Derudover vil det nye batteri være mere kompakt og lettere, hvilket bidrager til bedre køreegenskaber og lavere energiforbrug.
BYD’s administrerende direktør for Centralasien, Cao Shuang, udtalte i et interview med CGTN, at det nye batteri ikke kun vil forlænge køretøjernes rækkevidde, men også batteriets samlede livscyklus.
BYD’s Blade-batteri har allerede fået international opmærksomhed for sin sikkerhed og effektivitet. Med den kommende opgradering sigter BYD mod at styrke sin position på det globale elbilmarked og tilbyde forbrugerne mere pålidelige og langtrækkende elbiler.
Også Hyundai arbejder på et mere energitæt LFP-batteri. I oktober fortalte de, at målet er at lave et batteri med en energitæthed på hele 300 Wh/kg.