MÜNCHEN: Elbilsejere i Europa kan godt spidse ørerne. Den kinesiske batterigigant CATL har netop løftet sløret for Shenxing Pro – et nyt LFP-batteri, der sætter en helt ny standard for, hvor hurtigt du kan fylde strøm på bilen. Ifølge producenten kan batteriet suge nok energi til knap en kilometers kørsel – hvert eneste sekund.
Forestil dig, at du holder ind til en hurtiglader, henter en kop kaffe, og ti minutter senere har din bil 478 kilometer ekstra rækkevidde. Det er præcis, hvad den hurtigladende variant af Shenxing Pro lover. Det svarer til omtrent 0,8 kilometer pr. sekund – en ladehastighed, der sprænger de nuværende rammer for LFP-teknologi, som ellers er kendt for at være billigere og mere holdbart end de klassiske NMC-batterier, men uden helt samme ladeperformance.
Lang rækkevidde og rekordholdbarhed
CATL lancerer faktisk to versioner af Shenxing Pro.
- Super Long Life & Long Range: Kan levere op til 758 km WLTP-rækkevidde og et batteriliv på hele 12 år eller 1.000.000 kilometer. Selv efter 200.000 kilometers kørsel har batteriet kun mistet 9 procent kapacitet – et trækplaster for leasingfirmaer og bilister, der regner med at slide bilen hårdt.
- Super-Fast Charging: Den lynhurtige udgave, som leverer de vilde ladehastigheder. Selv i streng frost på –20 °C lover CATL, at man kan hente 410 kilometer på 20 minutter.
Hastighed og rækkevidde er ikke det eneste fokus. CATL fremhæver, at batteriet med deres NP 3.0-teknologi kan modstå såkaldt “thermal runaway” – altså situationer, hvor et batteri i værste fald kan bryde i brand. Shenxing Pro kan fortsætte med at levere strøm i over en time efter et kritisk nedbrud, uden flammer eller røg, hvilket i teorien giver føreren tid til at køre bilen i sikkerhed.
Bygget til Europa
CATL har i forvejen pumpet over 11 milliarder euro i europæiske fabrikker, og Shenxing Pro er udtrykkeligt designet til at passe til europæiske bilisters behov – fra lange motorvejsstræk i Tyskland til korte pendlerafstande i Danmark. Med partnerskaber på tværs af mere end 200 bilproducenter og 1.000 underleverandører er det næppe usandsynligt, at vi ser Shenxing Pro i europæiske elbiler inden for de næste par år.