CATLs nye LFP-batteri kan lade knapt 1 kilometer i sekundet

Farvel til lange ladepauser: Med Shenxing Pro lover CATL, at du kan hente knap en kilometer rækkevidde i sekundet. En teknologi, der kan gøre elbilen lige så nem at leve med som en benzinbil.

MÜNCHEN: Elbilsejere i Europa kan godt spidse ørerne. Den kinesiske batterigigant CATL har netop løftet sløret for Shenxing Pro – et nyt LFP-batteri, der sætter en helt ny standard for, hvor hurtigt du kan fylde strøm på bilen. Ifølge producenten kan batteriet suge nok energi til knap en kilometers kørsel – hvert eneste sekund.

Forestil dig, at du holder ind til en hurtiglader, henter en kop kaffe, og ti minutter senere har din bil 478 kilometer ekstra rækkevidde. Det er præcis, hvad den hurtigladende variant af Shenxing Pro lover. Det svarer til omtrent 0,8 kilometer pr. sekund – en ladehastighed, der sprænger de nuværende rammer for LFP-teknologi, som ellers er kendt for at være billigere og mere holdbart end de klassiske NMC-batterier, men uden helt samme ladeperformance.

 

Lang rækkevidde og rekordholdbarhed

CATL lancerer faktisk to versioner af Shenxing Pro.

  • Super Long Life & Long Range: Kan levere op til 758 km WLTP-rækkevidde og et batteriliv på hele 12 år eller 1.000.000 kilometer. Selv efter 200.000 kilometers kørsel har batteriet kun mistet 9 procent kapacitet – et trækplaster for leasingfirmaer og bilister, der regner med at slide bilen hårdt.
  • Super-Fast Charging: Den lynhurtige udgave, som leverer de vilde ladehastigheder. Selv i streng frost på –20 °C lover CATL, at man kan hente 410 kilometer på 20 minutter.

Hastighed og rækkevidde er ikke det eneste fokus. CATL fremhæver, at batteriet med deres NP 3.0-teknologi kan modstå såkaldt “thermal runaway” – altså situationer, hvor et batteri i værste fald kan bryde i brand. Shenxing Pro kan fortsætte med at levere strøm i over en time efter et kritisk nedbrud, uden flammer eller røg, hvilket i teorien giver føreren tid til at køre bilen i sikkerhed.

 

Bygget til Europa

CATL har i forvejen pumpet over 11 milliarder euro i europæiske fabrikker, og Shenxing Pro er udtrykkeligt designet til at passe til europæiske bilisters behov – fra lange motorvejsstræk i Tyskland til korte pendlerafstande i Danmark. Med partnerskaber på tværs af mere end 200 bilproducenter og 1.000 underleverandører er det næppe usandsynligt, at vi ser Shenxing Pro i europæiske elbiler inden for de næste par år.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.