Elbilerne kan i dag køre markant længere på en opladning end for bare fem år siden. Det viser nye tal fra NAF og det norske bilmagasin Motor, der netop har offentliggjort data for bilerne i sommerens store elbiltest. I gennemsnit er rækkevidden vokset med hele 200 kilometer siden 2020.
– I 2020 var gennemsnittet 358 kilometer. Nu er vi oppe på 560 kilometer, siger Nils Sødal, seniorrådgiver i NAF, som står bag testen.
Det store spring skete ifølge Sødal i 2022, hvor gennemsnitsrækkevidden for alvor passerede 500 kilometer. Samtidig er elbilerne blevet både større og mere alsidige – mange nye modeller henvender sig nu til familier, der har brug for længere rækkevidde og mere plads.
Fra Oslo til Trondheim – uden ladestop
I årets test, der løber af stablen 4. og 5. juni, deltager 27 nye elbiler. 18 af dem har ifølge fabrikkens egne tal en rækkevidde på 500 kilometer eller mere – svarende til turen fra Oslo til Trondheim. Til sammenligning var det kun tre modeller, der klarede det i 2020.
– Nu kan langt de fleste elbiler tage turen uden at lade – i hvert fald på papiret. Men i praksis er det stadig klogt med en pause – og så kan man jo lade samtidig, siger Sødal.
Snart 1.000 kilometer på en opladning?
Udviklingen i rækkevidde og ladehastighed går stadig stærkt. I dag er markedet domineret af rummelige elbiler med lang rækkevidde – i modsætning til 2020, hvor mange modeller var mindre biler som Nissan Leaf, BMW i3 og e-Golf.
– Vi forventer, at rækkevidden og ladeteknologien vil blive endnu bedre fremover. Vi ser allerede nu tegn på modeller, der nærmer sig 1.000 kilometer rækkevidde, siger Sødal.
Testresultaterne offentliggøres officielt 4. juni, og ifølge NAF vil de igen give et solidt overblik over, hvor langt elbilerne er nået – bogstaveligt talt.