fbpx

 

 

 

 

TeknologiTophistorie

EU strammer kravene til elbils-batterier

Strammere regler i EU skal sørge for bedre og mere bæredygtige elbils-batterier, siger miljøkommissær Virginijus Sinkevicius.

Strammere miljøkrav til elbils-batterier er et af initiativerne i en ny plan fra EU-parlamentet, der skal øge mængden af elbiler og brugen af ren energi. Det fortæller EU-miljøkommissær Virginijus Sinkevicius i et interview.

Inden for den næste måned vil EU præsentere både strengere krav og en ny standard, der skal gøre det muligt at overholde kravene, fortæller han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

– Den nye lovgivningsmæssige ramme for bæredygtige batterier vil sætte ambitionsniveauet højt. Det handler om en ny type politik, der tager en integreret og inkluderende tilgang, når det kommer til bæredygtighed. Forslaget vedrører sociale, markedsmæssige og miljømæssige spørgsmål på samme tid og målrettes mod hele værdikæden af batterier, som er af strategisk betydning for EU, siger Sinkevicius.

Han er af den overbevisning, at EU vil blive det næststørste globale marked for batterier – og at regulering af batterierne er nødvendigt for at kunne opfylde European Green Deal for nedsættelse af CO2 i EU.

Ifølge Bloomberg vil stramningerne indebære krav om ansvarligt indkøb af råmaterialer såsom kobolt, ligesom mængden af farlige stoffer i batterierne skal skal sænkes. Der skal desuden bruges ren energi under produktionen og så skal de have højere energi-effektivitet og bedre holdbarhed. Reglerne skal gælde både for batterier, der fremstilles i EU og batterier der købes uden for EU.

Den såkaldte Green Deal har som mål at EU skal være CO2-neutral i 2050. For at nå det mål, skal EU-landende skære CO2-udledningen fra transportsektoren med 90 procent.

Flere elbils- og batteriproducenter arbejder allerde på at sænke mængden af kobolt og mangan i elbils-batterier. Kobolt er ikke alene svært at komme i nærheden af, det er også dyrt og udvindingen foregår typisk under horrible forhold. Både Tesla og Volkswagen arbejder målrettet på at fjerne kobolt fra ligningen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hele interviewet med EU-miljøkommissær Virginijus Sinkevicius kan læses hos Euractiv.

Back to top button