Elbiler

Batterikrise bremser udbredelsen af elbiler

Jaguar, Mercedes og Audi har droslet ned for produktionen af deres nyligt lancerede elbiler – og det er ikke fordi, der mangler købere til bilerne …

Audi meddelte fredag, at de midlertidigt har indstillet produktionen af deres Audi e-tron elektriske SUV på grund af ”forsyningsproblemer”. Det siges ikke direkte, men problemet er en velkendt hemmelighed: Der er en seriøs mangel på batterier.

Audi er ikke alene. I forrige uge skrev avisen The Times, at Jaguar ville sætte produktionen af elbilen I-Pace på pause grundet problemer med at få batterier fra producenten LG Chem. Mercedes meddelte i slutningen af januar, at de vil halvere produktionen af elbiler fra 60.000 til 30.000 i år. Årsagen angives til at være leveringsproblemer fra samme producent. Hyundai har samme problem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

– I øjeblikket begrænses udbredelsen af elbiler mere af mangel på produktionskapacitet end noget andet. Manglende produktionskapacitet for batterier er en vigtig del af dette. Derfor har mange travlt med at bygge fabrikker, siger Paul Anderson, meddirektør for Birmingham Center for Strategic Elements and Critical Materials.

IKEA, Vestas, Volkswagen, Siemens og Goldman Sachs har alle kastet penge efter svenske Northvolt, der vil producere verdens grønneste elbils-batteri helt oppe ved polarcirklen. Kemivirksomheden BASF annoncerede i sidste uge, at to højteknologiske batteri-fabrikker med bæredygtig produktion af batterierne forventes at stå færdige i 2022. Den ene er ved at blive udviklet i det nordlige Finland og den anden i Tyskland.

Problemet er kobolt

Men opførelsen af nye batteri-fabrikker gør det ikke alene – det grundlæggende problem er råstofferne, der bruges til batterierne; i særdeleshed kobolt. Grundstoffet udvindes primært i et enkelt land, Den Demokratiske Republik Congo, der leverer voldsomme 59 procent af al den kobolt der bruges verden over. Et tal, der ifølge analytikeren Randy MacEwan forventes at stige til hele 75 procent i den kommende tid.

”Congo er et af verdens mindst udviklede lande. Landet har en dyster historie med politisk ustabilitet, væbnede konflikter, udbredt korruption og børnearbejde. Selv om kobolt er en kernesøjle i Congos økonomi, er der meget lidt gennemsigtighed i koboltforsyningen,” skriver MacEwan.

Ud over risikoen ved den politiske situation i Congo, antyder forskning fra MIT desuden, at der ikke er nok kapacitet til at mine og behandle materialet for at imødekomme efterspørgslen. Undersøgelsen antyder, at efterspørgslen kan stige til 430.000 ton i det næste årti, hvilket er 1,6 gange dagens kapacitet. En anden udfordring er prisen. Kobolt er rasende dyrt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En gevaldig udfordring

En løsning kan være at finde et alternativ til kobalt i batterier. Hurtigt. Den kinesiske producent Contemporary Amperex Technology (CATL) producerer allerede batterier, der bruger fosfat i stedet for nikkel-kobolt-aluminium (NCA) eller nikkel-mangan-kobolt-kombinationer (NMC).

Fabrikken har tiltrukket sig Teslas opmærksomhed og ifølge Reuters er Elon Musk allerede i forhandlinger om at bruge kobolt-fri batterier i Teslaerne – men kun de biler, der produceres i Kina. Hverken Tesla eller CATL har ønsket at kommentere rygterne.

En ulempe ved fosfat-batterierne er dog, at de ikke har samme kapacitet som deres kobolt-fætre – og kort rækkevidde er et af de argumenter mange forbrugere peger på som det største problem ved elbiler.

Med andre ord: Tesla, Volkswagen og de andre producenter, der i hel eller stigende grad er afhængige af batterier, har en gevaldig udfordring.

Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close

Adblocker

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi rasende afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.