
Undertegnede skrev sin første fascinerede artikel om en fremtid med Virtual Reality helt tilbage i 1991, da Lawnmower Man kunne ses i biografen og Planetariet i København havde hentet en VR-maskine hjem, som kunne prøves mod passende betaling. En af den slags, hvor kiropraktoren ventede på at massere nakkemusklerne, når man fik hjelmen af. Det var dengang, VR blev spået en stor og gloværdig fremtid – og den var lige om hjørnet, sagde dem, der var ”inde i sagerne”. Der skulle mere end tyve år.

En af disse entusiaster var spiludvikleren John Carmack, der er manden bag blandt andet Doom og Quake – nogle af de største spilsuccesser i 1990’erne. John Carmack købte en af Palmer Luckeys prototyper, forbedrede den og viste den frem på spilmessen E3 i 2012. Herefter rullede bolden.
Oculus rift
Oculus Rift, som VR-brillen blev døbt, kom på crowfunding-portalen Kickstarter, hvor den indsamlede imponerende 2,4 millioner dollars – svarende til omkring 15 millioner danske kroner. Luckey solgte i læssevis af såkaldte developer kits, der var beregnet til udviklere, men var fuldt fungerende – og omverdenen blev mere og mere imponeret.
Et klart signal om, at Facebook tror på en fremtid med Virtual Reality. Men ikke bare Facebook. Alle teknologi-mastodonterne hoppede på VR-toget – Sony, Microsoft, HTC, Google og Samsung er blot nogle af dem, der har leget med VR i baglokalet. Og det lader til, at det bliver i 2016, at det store slag skal stå. Oculus meldt ud at Rift rammer forbrugerne i den første, endelige udgave i første kvartal af 2016.
HTC Vive
Det legendariske The Room er faktisk to rum; et fysisk værelse, hvor væggene var beklædt med QR-lignende koder, så prototyper af brillen kunne lokalisere sin position i 3D-rummet; og så et virtuelt rum, hvor brugerne kunne bevæge sig rundt i et digitalt renderet univers.
Forskellen på Vive og andre VR-briller er noget som udviklerne kalder Room Scale. Det kan siges kort: Oculus Rift og Gear VR ved hvor du kigger hen, men Vive ved, hvor du befinder dig. Ved hjælp af to laser-trackere, der placeres i det fysiske rum, kan Vive ”se” størrelsen og formen på rummet, så du kan gå rundt i det. Samtidig har Vive avanceret tilbehør i form af to controllere, der fungerer som ”virtuelle hænder”. De gør det muligt at samle ting op, affyre våben og interagere med omgivelserne i det virtuelle rum.
Med henblik på Valves oprindelse – spildesign – er der ikke tvivl om hvad Vive skal bruges til. Det bliver en gaming-enhed. En pokkers fed en, hvis man skal tro rygterne. Valve har allerede 125 millioner personer, der spiller spil på sin Steam-portal og hvis bare en procentdel af disse personer køber Vive bliver det en kæmpesucces fra starten.
Forventet lancering: November 2015
Forventet pris: Ukendt
Samsung Gear VR
Samsung lancerede sin Gear VR-brille i december sidste år. Den er udviklet i samarbejde med Oculus, og har ikke nogen indbygget skærm. I stedet skal man montere sin Samsung-telefon foran øjnene og køre en app, der afvikler 3D-spil og apps. Fordelen ved Gear VR er, at den er fuldstændig uafhængig af andre kilder – til sammenligning kræver både Oculus Rift og HTC Vive en computer. Gear VR benytter mobilens sensorer til at orientere sig i 3D-land, men den får samtidig hjælp af Oculus’ head-tracking-modul.
I skrivende stund fungerer Gear VR udelukkende med en amerikansk udgave af Samsung Galaxy Note 4, men under World Mobile Congress i Barcelona i marts, fortalte Samsung, at de arbejder på en version der fungerer sammen med selskabets to nye Galaxy S6-flagskibe.
Forventet lancering: Efteråret 2015
Forventet pris: Omkring 2.000 kr.
Sony Project Morpheus
har snittet det vel nok
pæneste af alle
VR-brillerne.
Sony viste den seneste inkarnation af Morpheus frem på Game Developer Conference 2015, der løb af stabelen i marts måned. Selve brillen er blevet trimmet, den har fået hele ni LED-sensorer, der gør trackingen endnu mere stabil. Morpheus bruger i øvrigt PlayStation-kameraet til at tracke hovedbevægelser.
Skærmen er et 5,7 tommer stort OLED-display, der leverer en opløsning på 960 x 1080 til hvert øje. Det skulle give en 100-graders field of vision, ifølge dem, der har prøvet den. Skærmen er i stand til at afvikle voldsomme 120 billeder i sekundet.
Forventet lancering: 2016 (bekræftet)
Forventet pris: Ukendt
Immersis
Immersis kan ikke simulere 3D-effekt som VR-brillerne kan, men til gengæld kan den skabe et helt miljø, som alle i stuen kan være en del af. Opsætningen skulle dog være en smule omfattende, idet rummet den skal bruges i, skal 3D-scannes, så projektoren kan tage højde for alle vægge og vinkler. Immersis kræver i øvrigt en computer – Windows eller Mac.
Lige som Oculus Rift er Immersis udsprunget af et Kickstarter-projekt. Den blev finansieret i februar måned og franskmændene forventer at kunne sende den ud til kunderne i december måned. Grafik-giganten Nvidia har allerede meldt ud, at de vil støtte Immeris.
Forventet lancering: December 2015
Forventet pris: 17.000 kr.
Microsoft Hololens
I Redmond arbejder de ikke på at skabe nye verdener – men på at lægge et lag oven på den eksisterende ved hjælp af Augmented Reality, AR. HoloLens er en Augmented Reality-brille, der lægger et digitalt “lag” oven på fysiske objekter. Det betyder, at du kan manipulere med 3D-objekter i den fri luft, som Tom Cruise gør det i filmen Minority Report, så længe, du har HoloLens-brillen på. Brillen er trådløs og kræver ikke nogen tilsluttet computer for at fungere. I stedet er den udstyret med egne processorer, deriblandt en såkaldt HPU — en ny holografisk processor, der hjælper med at holde styr på de mange terabyte realtids-data, som brillen skal bearbejde.
Mulighederne i brillen er enorme. Forestil dig for eksempel at kunne dreje hovedet og kigge over på hi-fi-anlægget, hvorefter der popper en interaktive fjernbetjening frem i luften foran dig. Eller at du får en skematisk samlevejledning hængende i luften, når du skal samle et møbel fra Ikea.
Selve 3D-objekterne kan skabes i Microsofts Holo Studio-suite af programmer og de kan både deles som hologrammer til HoloLens og de kan printes ud på en 3D-printer. Dermed ligner HoloLens en åbenbaring for ingeniører, arkitekter og designere. Desuden er de såkaldt Holografiske Apps, der skal benyttes til brillen, universelle apps, hvilket betyder, at en app virker til alle Microsofts platforme; Windows, Windows Phone (inklusive tablets) og ikke mindst spillekonsollen Xbox, der smagte lidt på teknologien med Kinect. Ifølge Microsoft er HoloLens ikke ren fremtidssnak. Brillen kommer på markedet omkring samtidig med Windows 10, loves det.
Forventet lancering: Andet halvår 2015
Forventet pris: 10.000 kr.
Google cardboard
I november sidste år lavede Volvo en Volve-branded Cardboard-brille og en Android-app, der kunne bruges til at undersøge og udforske Volvo XC90 i 3D. I løbet af få uger rammer Cardboard version 2 i øvrigt markedet, så er du på udkig, så hold øje med versionsnummeret – den seneste version understøtter mobiler med skærme på op til 6 tommer.
Cardboard kræver naturligvis en speciel app, der splitter billedet i to for at skabe 3D-effekten. Google har gjort udviklingsværktøjerne frit tilgængelige, så alt og alle kan lave VR-programmer. Softwaren kan også fås til både Android- og iOS-mobiler.
Forventet lancering: Ude nu
Forventet pris: Fra 100 kr.
… Og porno