Ferrari Elettrica får mere end 1.000 heste i stalden

Ferrari Elettrica får over 1.000 hestekræfter, fire motorer, 800-volts teknik – og et specialdesignet lydsystem, der får den til at lyde som en ægte Ferrari.

Ferrari har lettet på motorhjelmen til deres første elektriske bil, Elettrica, der får lige så voldsomme tal, som man kunne håbe på: Over 1.000 hestekræfter, fire elmotorer – to på hver aksel – og 0 til 100 km/t på bare 2,5 sekunder. Topfarten? 310 km/t. Og rækkevidden? 530 kilometer på en opladning.

Elettrica er bygget på et helt nyt chassis, hvor batteriet – udviklet af Ferrari selv – rummer 122 kWh og er en integreret del af bilens struktur. Det skal give lavt tyngdepunkt og skarpe køreegenskaber, mens 800-volts systemet tillader lynopladning med op til 350 kW.

 

Men Ferrari nægter at lade elbilen blive en tavs oplevelse. En særlig sensor registrerer vibrationerne fra elmotorerne og sender dem gennem et forstærket lydsystem, så bilen får sit eget – autentiske – elektriske Ferrari-brøl. Og ja, du får stadig paddles bag rattet, så du kan “skifte gear” manuelt.

Selv om Elettrica bliver en firepersoners GT, er den stadig gennemført Ferrari. Chassiset og karrosseriet er fremstillet af 75 procent genanvendt aluminium, og alt – fra motorer til batteripakke – er udviklet in-house i Maranello.

 

CEO Benedetto Vigna kalder bilen for “historisk” og understreger, at elbilen ikke er en erstatning, men et supplement til Ferraris eksisterende lineup:

“Elettrica er et nyt kapitel, ikke et punktum,” sagde han under præsentationen i Maranello.

 

Skal koste over en halv million euro

Ifølge Reuters får Elettrica en pris på mindst 500.000 euro – altså godt 3,7 millioner kroner før danske afgifter – når den officielt får premiere til foråret. Dermed placerer den sig som en af verdens mest ekstreme elbiler, ikke bare på ydeevne, men også på ambition.

Ferrari planlægger, at omkring 20 procent af modelprogrammet skal være fuldelektrisk i 2030 – et skridt ned fra de tidligere 40 procent, men stadig et tydeligt signal: Selv i en verden af lydløse motorer nægter Ferrari at blive stillet i skyggen.

 

Elettrica skal være beviset på, at elektricitet godt kan føles som benzin – når bare den er blandet med passion, aluminium og lidt italiensk vanvid.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.