Forestillingen om gameren som en usund, cola-drikkende nørd stammer i høj grad fra madkulturen ved de ikoniske LAN-parties. Disse sociale stormøder for computerspillere, der især blomstrede i 90’erne og 00’erne, samlede ofte hundredvis af deltagere i dagevis med gaming, junkfood og energidrik. Faktisk lever LAN-kulturen stadig – og den officielle rekord blev sat i Sverige i 2013, hvor hele 22.810 gamere deltog i DreamHack-eventet.
Men ifølge ny forskning fra Københavns Universitet er det et forsimplet billede, der ikke nødvendigvis afspejler hverdagen for nutidens gamere.
”Junkfooden ved LAN-events er blevet et symbol på fællesskabet og feststemningen. Men i hverdagen er madvanerne mere nuancerede,” siger Thomas Skelly fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi.
Sammen med kollegaen Kristian Haulund Jensen fra Psykologisk Institut ved Aarhus Universite har han undersøgt, hvordan gamere vælger mad i deres daglige liv. Her spiller det sociale en afgørende rolle: Er fællesskabet centreret omkring spisebordet, prioriteres madlavningen, men hvis det sociale fællesskab foregår online, bliver måltidet ofte en hurtig rugbrødsmad eller lignende, så spillet kan fortsætte.
Kønnet spiller ind
Forskerne fandt også en tydelig forskel mellem mandlige og kvindelige gamere. Kvindelige gamere vælger oftere sundere løsninger og har mere fokus på rengøring, mens deres mandlige kolleger er mere tilbøjelige til at gribe til junkfood og lade oprydningen vente.
”Samfundets normer omkring sundhed og renlighed rammer kvinder hårdere end mænd, og det afspejles også i gamer-kulturen,” forklarer Haulund Jensen.
LAN-partyets arv i gaming-kulturen
Mens LAN-parties måske ikke længere har den samme udbredelse som før internettets æra, er deres madkultur stadig en del af gaming-miljøets ry. Og selvom der er stor forskel på hverdagen og festens traditioner, er mad stadig en nøgle til at forstå gamerkulturen.
Fakta:
- LAN-parties: Store sociale gaming-events, hvor junkfood og energidrik spiller en symbolsk rolle. DreamHack 2013 i Sverige satte verdensrekord med 22.810 deltagere.
- Hverdagsmad: Gamere vælger hurtig mad, men ofte ikke junkfood – en rugbrødsmad kan være lige så effektiv.
- Sociale dynamikker: Madvalget afhænger af, om fællesskabet findes omkring bordet eller online i spillet.
Forskningen peger på, at gamerkulturen er i konstant udvikling – og at stereotyper om usunde gamere hører fortiden til.