×
ElbilerGuidesTophistorie

Guide: Kabler, stik og opladning af elbiler

Opladning af elbiler er langt mere forvirrende end det burde være. Derfor denne guide til dig, der overvejer at skifte fossilbilen ud.

En af de ting, der kan virke afskrækkende, hvis man overvejer at skifte fossilbilen ud med en elektrisk model, er den tekniske del. Ikke alene er der et væld af nye begreber og akronymer, man skal lære at kende, men hvordan er det egentlig med opladning af elbiler? Hvilke kabler er der brug for, hvad hedder egentlig de forskellige typer af stik og hvad med de mange typer af ladestationer?

Indrømmet, opladning af elbiler er langt mere forvirrende end det burde være. Derfor forsøger vi i denne artikel at give en pædagogisk forklaring på både kabler, stik og opladning – og hvordan de forskellige elementer spiller sammen. Så er du forhåbentlig lidt bedre rustet, næste gang du skal ud og se på elbil.

Det helt basale …

Inden vi kaster os ud på det dybere vand, så lad os soppe i kanten. Der er i bund og grund to metoder til at oplade elbiler. Opladning hjemme i garagen foregår altid (på nær i meget specielle tilfælde) over vekselstrøm – altså AC. Lader du ude i byen, ved supermarkedet eller på en ladestation ved motorvejen, foregår det derimod ved hurtigladere, der leverer jævnstrøm (DC). DC er væsentlige hurtigere til at fylde batteriet, men kræver en dedikeret hurtiglader. Altså: AC = Hjemme, DC = Ude.

Forskellige stik

Man kan p.t. risikere at møde fire forskellige typer af opladningsstik i elbilernes verden, så der er ikke noget at sige til, hvis man bliver forvirret. Heldigvis er to af stikkene på vej ud i glemslen, så køber man en nyere elbil, skal man kun forholde sig til to forskellige; et stik til AC-opladning (hjemme) og et stik til DC-opladning (på farten).

Tesla har godt nok lavet sin egen variant, men det kan du læse mere om i boksen længere nede på siden. Her er i første omgang en grafisk oversigt over de fire stiktyper, du risikerer at støde ind i:

Grafik: iNPUT

Type 1: Er på vej væk. Stikket blev brugt i den første generation af elbiler, såsom Nissan Leaf og Kia Soul. Køber du en bil med sådan et stik anbefaler vi, at du anskaffer dig en adapter, så du kan lade via Type 2-stik, der er langt mere udbredt.

Type 2: Er blevet industristandarden til AC-opladning; altså opladning derhjemme og i de langsomste offentlige opladere. Stikket kan håndtere opladning fra 3,6 kW til 22 kW og det er meget sandsynligt, at der følger et Type 2 kabel med din elbil, når du køber den.

CCSCombined Charging System er blevet industristandard for hurtigladning (DC) på farten. Stikket kombinerer et Type 2-element i toppen med to yderligere strømterminaler i bunden. I de fleste elbiler er de to ekstra terminaler gemt bag en gummidims, der skal beskytte stikket, og det skal naturligvis fjernes før man kan tilslutte ladekablet. CCS bruges til alt over 22 kW.

CHADeMO: Er også på vej ud i glemslen. Har været meget udbredt til hurtigladning og derfor er mange ladestandere udstyret med et CHADeMO-kabel, men bilbranchen har droppet stikket til fordel for CCS.

Køber du en ny elbil i år (2021) skal du altså kun bide mærke i Type 2 (til langsom opladning) og CCS (til hurtig opladning på offentlige standere). 

Teslas sololøb

Tesla er en lidt anden historie. Ikke alene har de deres eget superlader-netværk, de startede også med at have deres eget ladestik. Begge dele kaldet Supercharger. De er installeret i både Model S og Model X, men på de ”folkelige” modeller (Model 3 og Model Y) er stikket skiftet ud med et CCS-stik.

Det er kun Teslas biler, der kan lade op på Supercharger-netværket, men der går rygter om, at det åbnes for andre elbiler inden for de næste år. Tesla kan til gengæld snildt lade op på andre ladenetværk.

supercharger
Teslas Supercharger-stationer er forbeholdt biler fra Tesla.

Hvad er en mormor-lader?

Er du havnet helt uden for lands lov og ret, hvor der ikke findes opladere med Type 2 eller CCS-stik, kan du stadig oplade elbilen via en helt almindelig 230 volts stikkontakt (med jord). Nemlig ved hjælp af et kabel, der typisk kaldes for en ”mormor-lader”. Kablet har et Type 2-stik i den ene ende (til bilen) og et almindeligt stik i den anden ende (til stikkontakten). Derimellem er der en boks med kontrolelektronik. Mormor-kablet er rasende langsomt til at oplade bilen (2,3 kW), men kan være en livredder, til at give et par kilometer, hvis du løber tør for muligheder. Kablet er næsten altid ekstraudstyr.

Eksempel på et mormor-kabel med et Type 2-stik i den ene ende.

Næste side: Opladningsmuligheder, hastighed og bilernes rolle …

1 2Næste side
Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.