fbpx

 

 

 

 

ElbilerGuidesTophistorie

Guide: Kabler, stik og opladning af elbiler

Opladning af elbiler er langt mere forvirrende end det burde være. Derfor denne guide til dig, der overvejer at skifte fossilbilen ud.

Opladningsmuligheder

Nu har du fået styr på kablerne og stikkene, så det er blevet tid til at fylde strøm på batteriet. Der er grundlæggende fire muligheder:

  1. Hjemmelader
  2. Offentlig lader (langsom)
  3. Hurtiglader (offentlig)
  4. Lynlader (offentlig)

Hjemmeladere købes typisk sammen med elbilen. De monteres på husmuren eller i garagen og kan levere mellem 3,7 kW og 11 kW. De er typisk forbundet direkte til hjemmets målertavle, så du betaler opladningen via elregningen. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvor mange kilowatt, ladeboksen kan levere, afhænger af de elektriske forhold i dit hjem. Det kan en elektriker hjælpe med at afgøre, men typisk vil man gå efter at installere ladeboksen på 3 faser og 16 ampere, hvilket giver ladeboksen en effekt på 11 kW. Er elsystemet i dit nabolag (eller dit hjem) ikke godt nok til det, vil effekten blive lavere. 

Det helt afgørende er antallet af faser, for herhjemme må vi højest trække 16 ampere per fase. Man kan så ”snyde” og få en særlig ladeboks, en såkaldt fasetransformer, der laver en kunstig superfase, så man kan få op til tre faser. En enkelt fase (16 ampere) kan maksimalt levere en effekt på 3,7 kW, mens tre faser og 16 ampere som sagt giver op til 11 kW. Det giver en ret stor forskel i opladningstid.

  • 1 fase = 3,7 kW
  • 2 faser = 7,2 kW
  • 3 faser = 11 kW

Offentlige normalladere er sjældent værd at køre efter, med mindre bilen skal overnatte på stedet. De leverer mellem 11 og 22 kW, så man kan nå mange kopper kaffe, hvis man venter. Bor man lejlighed i byerne, er det ofte disse man benytter. Man skal i øvrigt altid selv have ladekabel med til denne type ladere.

Grafik: iNPUT

Hurtigladere er offentlige ladebokse, der typisk står ved supermarkeder og andre steder hvor der kommer mange mennesker forbi. Hurtigladerne har typisk både CCS- og CHADeMO-stik i samme ladestander. Kablerne er fastmonterede, så man behøver ikke sit eget kabel. Hurtigladerne kan typisk levere mellem 24 kW og 50 kW og man betaler per kilowatt-time, man ”tanker” (med mindre man har et ad libitum-abonnement hos den aktuelle ladeudbyder).

Lynladere er typisk placeret langs motorveje, men der findes også enkelte i urbane områder – eksempelvis har ladeoperatøren Clever åbnet en lynladestation lige bag Frederiksberg Rådhus. Der findes også lynladere hos enkelte tankstationer rundt om i landet. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

En lynlader kan levere mellem 150 kW og 350 kW alt efter type og operatør. Det er dog langt fra alle elbiler, der kan udnytte det fuldt ud. Danmarks p.t. mest populære elbil, Volkswagen ID.4, kan eksempelvis kun sluge mellem 50 kW og 125 kW alt efter udstyrsmodel. Man kan dog sagtens oplade ID.4 ved en lynlader alligevel, for det er hele tiden bilen, der bestemmer, hvad den kan modtage.

lynlader i København
Clever har åbnet en lynladestation bag Frederiksberg Rådhus. Foto: Clever

Hvilken rolle spiller bilerne?

I det hele taget kan det godt betale sig at kigge på, hvad elbilernes batteri kan modtage fra laderen. Der er nemlig stor forskel. 

Volkswagen ID.3 grundmodellen er for eksempel ”2-faset” så den kan kun modtage 7,2 kW via AC (hjemmelader) lige gyldigt om du har en 11 kW lader på væggen. Den kan tilmed også kun suge 50 kW i timen via hurtig- og lynladere. Hvis du vil have hurtigere opladning i ID.3, skal du betale for en af de større (og dyrere) Pro-varianter, der kan sluge op til 125 kW i timen. Det kan godt måske godt betale sig, hvis du ofte tager på ture på tværs af Danmark og ikke gider lange pauser.  

Men prisen er ikke altid en indikator. Selv en dyr herre som Jaguar i-Pace kan kun modtage 3,7 kW AC i timen, fordi den er enkelt-faset. Et godt råd er altså at sætte sig ind i bilens teknik, inden du underskriver slutsedlen.

Artiklen fortsætter efter annoncen Disney+

Heldigvis er der kommet større fokus på opladningshastigheden hos bilproducenterne. Biler som Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 kan via et nyt 800-volt system DC-lade med op til 350 kW (2 x 175 kW). Tesla er også langt fremme i bussen; en Tesla Model 3 Performance kan eksempelvis oplade med op til 250 kW DC. De billigere varianter dog ”kun” op til 170 kW DC.

Afsluttende bemærkninger

Håber vi har hjulpet dig til at blive bare en lille smule klogere på kabler, stik og opladning af elbiler? Hvis du har spørgsmål, kan du spørge løs i kommentarfeltet nedenfor, så skal vi gøre alt hvad vi kan for at svare dig.

Tidligere side 1 2
Back to top button