Gadgets

Her er årets bedste tech-reklamer

En skandinavisk reklame har mænget sig ind mellem årets 25 bedste reklamer. Apple har hele tre af pladserne.

Hvert år kårer det toneangivende amerikanske medie Adweek årets bedste reklamer – og årets liste er netop landet. Blandt de 25 reklamer har Apple sneget tre med, mens Amazons Alexa også på listen. Men overraskelsen er norske Elkjøb, der har besat 14. pladsen med en fire minutter lang reklame, der hedder ”To Give More”. 

I noget der nærmest kan betegnes som en kortfilm finder en lille pige ud af, at en lidt skræmmende ældre mand, har levet et rigt liv med eventyr, kærlighed, tab og fortrydelse. Reklamen er ganske rørende – og en drone spiller en central rolle. Videoen kan ses herover.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vi tæller ned. Her er de bedste tech-videoer i 2018 ifølge Adweek – vi har filtreret alle ikke-techvideoer fra, så numrene henviser til reklamens placering på Top 25 …

19. Apple | Unlock

https://www.youtube.com/watch?v=-pF5bV6bFOU

En video, der skal reklamere for iPhone X og FaceID-funktionen, der kan låse telefonen – og måske alle mulige andre ting – op. Fuld fart frem.

 

14. Elkjøp | “To Give More”
Se den øverst. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

 

9. Apple | “Share Your Gifts”

Apples årlige julereklame, som vi tidligere har skrevet om her.

 

5. Amazon | “Alexa Looses Her Voice”

https://www.youtube.com/watch?v=J6-8DQALGt4

Super Bowl-reklamerne plejer at være rigt repræsenteret på Adweeks årlige liste, men i år er der kun et par enkelte; heriblandt Amazons Alexa-reklame, hvor en række prominente kendisser står på spring for at overtage jobbet, da Alexa mister stemmen.

 

2. Apple | “Welcome Home”

https://www.youtube.com/watch?v=305ryPvU6A8

Apple fik superinstruktøren Spike Jonze (Being John Malkovich, Three Kings og en røvfuld skelsættende musikvideoer, red.) til at lave en reklame for HomePod – og det gav pote. En visuelt blændende, fire minutter lang video, hvor hovedpersonens klejne New Yorker-hjem får helt nye dimensioner takket være … ja, HomePod’en.

Vinderen af årets reklame 2018 blev i øvrigt i øvrigt Nikes kontroversielle “Believe in Something. Even If It Means Sacrificing Everything”. 

Men her på redaktionen synes vi også rigtig godt om IKEAs ”tisse-reklame”, der på tryk havde overskriften ”Hvis du tisser på denne reklame kan det ændre dit liv”. IKEA havde simpelthen udstyret reklamen med en graviditetstest – og var de positiv, ville den afsløre en ny, billigere, pris på en barneseng. Genialt. Se det forklaret i videoen nedenfor: 

Back to top button