ElbilerTophistorie

Her er de mest energieffektive elbiler

Der er store forskelle i forbrug og rækkevidde på elbiler. ADAC, der er den tyske pendant til FDM, har testet hovedparten af de elbiler, der er på markedet.

De fleste bilejere ved, hvor langt deres benzinbil kan køre på en liter fossilt brændstof. Men hvad med elbiler? Hvor energieffektive er de egentlig? ADAC, der er den tyske pendant til bilistorganisationen FDM, har testet elbiler i forskellige størrelser og prisklasser med særligt fokus på rækkevidde og forbrug.

Det er indlysende at store og tunge køretøjer forbruger mere elektricitet, men hvor store forskellene i virkeligheden er, er alligevel overaskende. Den mest energieffektive bil i testen, Hyundai Ioniq, bruger 14,7 kWh på at køre 100 kilometer, mens Audi e-tron og Mercedes EQC bruger næsten det dobbelte, nemlig 27,6 kWh.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Til sammenligning ligger Nissans varevogn, e-NV2000, naturlivis helt i bund med et forbrug på 28,1 kWh per 100 kilometer. Men det er altså bare 0,5 kWh mere end Audi og Mercedes.

Alle resultaterne kan ses i tabellen herunder. I anden spalte er resultatet af ADAC’s såkaldte Ecotest, mens tallet i tredje spalte er producentens eget opgivne tal – baseret på henholdsvis NEFZ/WTLP.

ModelkWh/100 km (ADAC)kWh/100 km (producenten)
Hyundai Ioniq Elektro Style14,711,5/–
VW e-Golf17,313,2/15,8
Seat Mii Eletric Plus17,3–/14,9
BMW i3 (120 Ah)17,913,1/15,3
Kia e-Niro (64 kWh)18,1–/15,9
Kia e-Soul (64 kWh)18,8–/ 15,7
Renault Zoe R135 (52 kWh)19,0–/17,7
Hyundai Kona Elektro (64 kWh)19,514,3/15,0
Tesla Model 3 Standard Range Plus19,5–/14,3
Opel Ampera-e First Edition19,714,5/–
Renault Zoe Intens (41 kWh)20,313,3/–
Tesla Model 3 Long Range AWD20,9–/16,0
Nissan Leaf Acenta (40 kWh)22,115,2/20,6
Nissan Leaf e+ (62 kWh)22,7–/18,5
Tesla Model X 100D24,020,8/–
Audi e-tron 55 quattro25,8–/23,0
Jaguar i-Pace EV40027,6–/22,0
Mercedes EQC 40027,6–/22,6
Nissan e-NV200 (40 kWh)28,1–/25,9

Jaguar og Tesla har store opladningstab

ADAC har samtidig testet bilernes opladningstab. Når der måles hvor energieffektive elbiler er, skal man ifølge organisationen også holde et øje med opladningstabet.

Ifølge organistionen bruges der mere energi, end der ender på batteriet, når der lades op. ADAC sammenligner det med, at der spildes et par liter benzin mens der tankes; men man skal altså stadig betale for den el, der bruges og derfor tager ADAC hensyn til opladningstabene.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For eksempel skal der bruges 108,3 kWh for at fylde 100 kWh-batteriet i en Tesla Model X 100D og 100,8 kWh til at fylde Jaguar iPace (90 kWh batteri). Heller ikke Opel Ampera-e (67,4 til 60 kWh) eller Mercedes ECQ (93 til 80 kWh) ser for godt ud.

Resultaterne kan ses her (klik for større):

Back to top button