ElbilerTophistorie

Her er de mest energieffektive elbiler

Der er store forskelle i forbrug og rækkevidde på elbiler. ADAC, der er den tyske pendant til FDM, har testet hovedparten af de elbiler, der er på markedet.

De fleste bilejere ved, hvor langt deres benzinbil kan køre på en liter fossilt brændstof. Men hvad med elbiler? Hvor energieffektive er de egentlig? ADAC, der er den tyske pendant til bilistorganisationen FDM, har testet elbiler i forskellige størrelser og prisklasser med særligt fokus på rækkevidde og forbrug.

Det er indlysende at store og tunge køretøjer forbruger mere elektricitet, men hvor store forskellene i virkeligheden er, er alligevel overaskende. Den mest energieffektive bil i testen, Hyundai Ioniq, bruger 14,7 kWh på at køre 100 kilometer, mens Audi e-tron og Mercedes EQC bruger næsten det dobbelte, nemlig 27,6 kWh.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Til sammenligning ligger Nissans varevogn, e-NV2000, naturlivis helt i bund med et forbrug på 28,1 kWh per 100 kilometer. Men det er altså bare 0,5 kWh mere end Audi og Mercedes.

Alle resultaterne kan ses i tabellen herunder. I anden spalte er resultatet af ADAC’s såkaldte Ecotest, mens tallet i tredje spalte er producentens eget opgivne tal – baseret på henholdsvis NEFZ/WTLP.

ModelkWh/100 km (ADAC)kWh/100 km (producenten)
Hyundai Ioniq Elektro Style14,711,5/–
VW e-Golf17,313,2/15,8
Seat Mii Eletric Plus17,3–/14,9
BMW i3 (120 Ah)17,913,1/15,3
Kia e-Niro (64 kWh)18,1–/15,9
Kia e-Soul (64 kWh)18,8–/ 15,7
Renault Zoe R135 (52 kWh)19,0–/17,7
Hyundai Kona Elektro (64 kWh)19,514,3/15,0
Tesla Model 3 Standard Range Plus19,5–/14,3
Opel Ampera-e First Edition19,714,5/–
Renault Zoe Intens (41 kWh)20,313,3/–
Tesla Model 3 Long Range AWD20,9–/16,0
Nissan Leaf Acenta (40 kWh)22,115,2/20,6
Nissan Leaf e+ (62 kWh)22,7–/18,5
Tesla Model X 100D24,020,8/–
Audi e-tron 55 quattro25,8–/23,0
Jaguar i-Pace EV40027,6–/22,0
Mercedes EQC 40027,6–/22,6
Nissan e-NV200 (40 kWh)28,1–/25,9

Jaguar og Tesla har store opladningstab

ADAC har samtidig testet bilernes opladningstab. Når der måles hvor energieffektive elbiler er, skal man ifølge organisationen også holde et øje med opladningstabet.

Ifølge organistionen bruges der mere energi, end der ender på batteriet, når der lades op. ADAC sammenligner det med, at der spildes et par liter benzin mens der tankes; men man skal altså stadig betale for den el, der bruges og derfor tager ADAC hensyn til opladningstabene.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For eksempel skal der bruges 108,3 kWh for at fylde 100 kWh-batteriet i en Tesla Model X 100D og 100,8 kWh til at fylde Jaguar iPace (90 kWh batteri). Heller ikke Opel Ampera-e (67,4 til 60 kWh) eller Mercedes ECQ (93 til 80 kWh) ser for godt ud.

Resultaterne kan ses her (klik for større):

Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close