ElbilerTophistorie

Her er Dysons engelske Tesla-konkurrent

Elbilen fra Dyson havde et batteri som rakte mere end dobbelt så langt som en Tesla Model S, men blev i sidste ende for dyr at producere.

Den har kostet ham 4,2 milliarder kroner, men den kommer aldrig i produktion. Sir James Dyson – ham med de poseløse støvsugere – giver i et interview med engelske Sunday Times historien om det elbils-projekt, der skulle have været det engelske modsvar til Tesla, men som han valgte at nedlægge i oktober måned. 

Samtidig giver Dyson for første gang offentligheden et kig på bilen. Vi kan desværre ikke bringe billederne, da de tilhører Sunday Times, derfor det lidt absurde billede ovenfor. Men bilen kan blandt andet ses i nedenstående tweet – og der er flere billeder hos Sunday Times Driving.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dysons elbils-projekt startede i 2017 og var svært ambitiøst. Var den syv-personer store bil blevet sat i produktion, ville den have haft en rækkevidde på hele 965 kilometer på en opladning, oplyser James Dyson. Det er mere end 300 kilometer mere end en Tesla Model 3 Long Range (610 kilometer). Det ville endda også gælde på en kold februarmorgen med fuld opvarmning og radioen tændt, hævder Dyson.

Bilen skulle have haft to elmotorer, der kunne levere i alt 536 hestekræfter, en tophastighed på 200 km/t og give bilen en acceleration fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,8 sekunder.

I sidste ende var ambitionerne dog FOR store. Dyson nedlagde projektet i slutningen af sidste år; primært fordi bilen ville få en pris på mindst 1,25 millioner kroner, hvis den ikke skulle sælges med underskud.

Helt spildt er de 4,2 milliarder måske ikke; Dyson ser nu på muligheden for at lade andre bilproducenter benytte den batteriteknologi, der blev udviklet og som hævdes at være mere effektiv end traditionelle litium-ion batterier.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Back to top button