ElbilerTophistorie

Her er Dysons engelske Tesla-konkurrent

Elbilen fra Dyson havde et batteri som rakte mere end dobbelt så langt som en Tesla Model S, men blev i sidste ende for dyr at producere.

Den har kostet ham 4,2 milliarder kroner, men den kommer aldrig i produktion. Sir James Dyson – ham med de poseløse støvsugere – giver i et interview med engelske Sunday Times historien om det elbils-projekt, der skulle have været det engelske modsvar til Tesla, men som han valgte at nedlægge i oktober måned. 

Samtidig giver Dyson for første gang offentligheden et kig på bilen. Vi kan desværre ikke bringe billederne, da de tilhører Sunday Times, derfor det lidt absurde billede ovenfor. Men bilen kan blandt andet ses i nedenstående tweet – og der er flere billeder hos Sunday Times Driving.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dysons elbils-projekt startede i 2017 og var svært ambitiøst. Var den syv-personer store bil blevet sat i produktion, ville den have haft en rækkevidde på hele 965 kilometer på en opladning, oplyser James Dyson. Det er mere end 300 kilometer mere end en Tesla Model 3 Long Range (610 kilometer). Det ville endda også gælde på en kold februarmorgen med fuld opvarmning og radioen tændt, hævder Dyson.

Bilen skulle have haft to elmotorer, der kunne levere i alt 536 hestekræfter, en tophastighed på 200 km/t og give bilen en acceleration fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,8 sekunder.

I sidste ende var ambitionerne dog FOR store. Dyson nedlagde projektet i slutningen af sidste år; primært fordi bilen ville få en pris på mindst 1,25 millioner kroner, hvis den ikke skulle sælges med underskud.

Helt spildt er de 4,2 milliarder måske ikke; Dyson ser nu på muligheden for at lade andre bilproducenter benytte den batteriteknologi, der blev udviklet og som hævdes at være mere effektiv end traditionelle litium-ion batterier.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close