fbpx

 

 

 

 

TeknologiTophistorie

Huawei lancerer AR-kørselsassistent til bilens forrude

Med AR-HUD vil Huawei mase sig ind i bilerne. Den omdanner førerens perspektiv til et virtuelt førstepersons-display.

Huawei har under bilmessen i München præsenteret en helt ny form for kørselsassistent, der er en augmented reality-skærm til foruden i en personbil. AR-HUD, som den virtuelle kørselsassistent hedder, giver føreren af bilen information om trafikken og positionering af andre trafikanter i realtid.

AR-HUD skaber en virtuel skærm 7,5 meter foran bilen og viser afstand til forankørende biler, navigationsmuligheder og information om bilens fart – alt sammen projiceret i realtid.

Artiklen fortsætter efter annoncen

HUDs er ikke just ‘nye’, men i Huaweis inkarnation kan det også give chaufføren information om parkeringsmuligheder, restauranter, indkøbscentre, biografer og tankstationer i realtid. Også medpassagere vil have mulighed for at bruge displayet, da det, ifølge Huawei “også tilbyder et væld af underholdningsmuligheder til passagererne så som film, spil m.m.”.

Kineserne fortæller, at de gennem mere end to årtier har udviklet på optisk informationsteknologi, og på baggrund af sin research har skabt løsningen Intelligent Automotive Optics Solution, som er en vigtig del af det nye AR-HUD.

”Huaweis AR-HUD bruger en innovativ optisk displaymotor og optiske teknologier til at bryde de begrænsninger, som traditionelle medier har, hvilket skaber en helt ny oplevelse af sikker kørsel. I fremtiden vil AR-HUD udvikle sig til at have en større billedramme, højere opløsning og 3D-illustrationer, som kan ses med det blotte øje, for at give chaufføren et supersyn, der aldrig før er set, ” lover Kevin Huang, President of Huawei General Optical Applications Product Line i forbindelse med lanceringen af AR-HUD.

AR-HUD
Her illustreres det, hvordan informationerne fra AR-HUD reflekteres på forruden i bilen vha. en konkav spejlrefleksion.

For at undgå eventuelle misforståelser er Huaweis AR-HUD ikke en enhed, man kan købe i den lokale autoforhandler, men en løsning, der skal installeres på fabrikken.

Efter at Huawei er blevet presset af handelsrestriktioner, har kineserne mistet sin dominerende position på markedet for mobiltelefoner. Huawei har tydeligvis udset sig biler – og i særdeleshed elbiler – som et nyt område, hvor de kan kompensere for de manglende indtægter fra smartphones. Der går endda rygter om, at Huawei vil begynde at bygge sine egne biler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Et anden kinesiske smartphone-gigant, Xiaomi, har allerede meldt officielt ud, at de også vil lave elbiler fremover.

Back to top button