fbpx

 

 

 

 

ElbilerTophistorie

Xiaomi grundlægger elbilsfirma

Xiaomi er nu officielt et elbils-firma, og blot det seneste knopskud på en vildtvoksende kinesisk elbilsindustri.

Tilløbet har været langt siden planerne blev luftet i marts måned, men nu er det sikkert og vist: Kinesiske Xiaomi, der herhjemme er bedst kendt for sine mobiltelefoner, vil lave elbiler. De har tidligere lavet både elcykler og en elektrisk go-cart, sidstnævnte i samarbejde med selveste Lamborghini, men har nu lagt knapt 10 millarder kroner i det nye elbilsfirma, der nu officielt er gået ind i udviklingsfasen.

Lei Jun, grundlægger, formand og administrerende direktør for Xiaomi, bliver den juridiske repræsentant for Xiaomi EV, Inc. Det fortæller selskabet i en pressemeddelelse. Lei Jun vil lede teamet, som udelukkende vil fokusere på fremstillingen af elbiler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jun har længe været indirekte involveret i elbiler, da han er medstifter af Shunwei Capital, der har investeret i både Tesla og den kinesiske elbilsproducent NIO. Billedet øverst er fra lanceringen af NIO ET7, der er selskabets første elbil med selvkørende teknologi.

Ifølge dagens meddelelse er målet for Xiaomi at “gentænke bilindustrien og blive repræsentant for fornyelse af industrien”. Derfor har de blandt andet brugt de seneste fem måneder på massive brugerundersøgelser i form af mere end 2.000 interviewundersøgelser og dertil dybdegående analyser af branchen gennem besøg hos over 10 branche-peers og partnere. 

Den 25. august annoncerede Xiaomi sit opkøb af teknologiselskabet Deepmotion Tech, der udvikler teknologi til autonom kørsel, hvilket understreger fokuset på at opbygge bilrelaterede teknologier og talenter. Der er i øjeblikket 16.000 ingeniører hos Xiaomi, og udviklings-udgifterne var næsten 9,75 mia. kroner i 2020.

“Xiaomis teknologiske styrke inden for kunstig intelligens, nye materialer og flere andre områder udgør en stærk støtte til det nye EV-initiativ,” skriver selskabet.

Xiaomi er del af en boomende kinesisk elbilsindustri, der forsøger at gøre som Japan i 1970’erne og Sydkorea i 1990’erne, hvor vestlige markeder blev oversvømmet med billige(re) alternativer til biler produceret i vesten. MG, Maxus og Aiways er allerede i Danmark – se vores video-anmeldelse af Aiways U5 her – Xpeng er på mod Norge og senere resten ef EU og Huawei har også stærke interesser i elbiler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dertil er Volvo forlængst kommet i hænderne på kinesiske investorer ligesom Polestar-brandet, der er delejer af Volvo.

Back to top button