Man skal fem år tilbage i tiden – til 2014 – for at finde et andet kvartal, hvor Apple hentede færre penge hjem på salg af iPhones end i det netop overståede andet kvartal af 2019. Tim Cook præsenterede tirsdag aften, dansk tid, Apples seneste kvartalsregnskab – et regnskab der viser, at Apples eneste reelle vækstområde er tjenester, der dækker over blandt andet Apple Music og de kommende gaming- og streamingtjenester.
Apple rapporterer ikke længere det nøjagtige antal af solgte enheder, men udspecificerer stadig omsætningen i de fem hovedområder; iPhone, computere, iPad, wearables og tilbehør samt tjenester. Omsætningen på iPads steg for første gang i lang tid og brød en ellers nedadgående tendens og tjenester satte ny rekord, men ellers er der enten stagnering eller tilbagegang i forhold til samme periode de foregående år.
Trist ser det ud for iPhone, der er Apples ubetinget største indtægtskilde. Som det ses i grafen nedenfor lader iPhone til at være ramt af ”iPad-feberen” hvor kunderne – os – holder længere på telefonerne inden vi opgraderer. Siden 2015 har tendensen været svindende omsætning. Det er dog ikke kun Apple, der er ramt: Hele markedet for smartphones tager i disse år en puster.
Apple har naturligvis set skriften på væggen og Tim Cook har allerede skiftet fokus til tjenester i stedet. For femte kvartal i træk har Apple øget omsætningen på tjenester – og med både gamingtjenesten Apple Arcade og streamingtjenesten Apple+ på vej, er det en tendens der nærmest kun kan fortsætte.
Der er dog ikke nogen grund til ligefrem at gå med sørgebind. I kvartalet, der stækker sig fra 1. januar til 31. marts, omsatte Apple for 58 milliarder dollars og kunne putte et overskud på 11,6 milliarder dollars i pengetanken. Her er pengene tjent:
- iPhone (31 mia. dollars)
- Tjenester (11,4 mia. dollars)
- Mac-computere (5,5 mia. dollars)
- Wearables og tilbehør (5,1 mia. dollars)
- iPad (4,9 mia. dollars)
Hele regnskabet kan læses her.