×
TeknologiTophistorie

Kulturministeren går i kødet på Facebook og Google

Techgiganterne skal betale danske nyhedsmedier, når indhold fra dem bliver delt på deres platforme, siger kulturminister Joy Mogensen.

Kulturminister Joy Mogensen vil til marts fremlægge et lovforslag, der betyder, at techgiganter som Facebook og Google fremover skal betale for indhold fra danske medier. Det fortæller hun i kølvandet på, at Facebook har valgt at blokere for nyhedsformidling i Australien, netop fordi, der er kommet et australsk lovforslag, der skal få techgiganterne til at betale nyhedsmedier.

“Aktionen sætter grundlæggende spørgsmålstegn ved det demokratiske sindelag i en af verdens dominerende medievirksomheder. Det viser, at Facebook enten ikke forstår eller er ligeglade med nyhedsmediernes betydning i et demokratisk samfund,” skriver Joy Mogensen. På Facebook.

“Som samfund er vi nødt til at sikre, at de mennesker, der producerer indhold – både journalistik og kulturprodukter – kan tjene på deres indhold. Men som teknologien har udviklet sig, er medier og kunstnere afhængige af techgiganternes platforme for at nå offentligheden. Det giver techgiganterne en dominerende stilling, og det betyder, at de skal reguleres,” skriver hun videre. Hele indlægget kan læses her:

Kollektiv forhandling

Joy Mogensen har en plan om, at løsningen skal findes gennem en kollektiv forhandling mellem de danske medier og techgiganterne – og det vækker begejstring hos bl.a. PROSA – forbundet af It-professionelle.

– Det er et vigtigt og kærkomment forslag, som kulturministeren præsenterer her. Vi har længe været bekymret for, at tech-giganter som Facebook og Google har snyltet på de journalistiske medier, tjent penge på dem og været med til at bringe dem i knæ – uden selv at stå til regnskab for hverken redaktionelle standarder eller reelt betale for journalistikken. Det her forslag kan være med til at balancere magtforholdet, siger Formand Niels Bertelsen i en pressemeddelelse.

– Metoden med en kollektiv forhandling er fair og fremsynet. Vi har gode erfaringer med kollektive forhandlinger igennem den danske model, og vi har flere gange efterlyst, at en lignende model blev bredt ud, så den også dækker tech-giganternes brug af data og indhold, siger han videre.

Facebook svarer igen

Kommunikationschef for Facebook i Norden, Peter Münster, afviser rimeligheden i at Facebook skal betale for indhold som brugere og medier selv deler. Han håber at en konstruktiv dialog kan føre til en løsning:

“Ideen om at Facebook »skylder« penge for det nyhedsindhold, der ligger på Facebook, ignorerer to uomgængelige forhold: For det første at det alene er nyhedsmedierne selv eller deres læsere, der lægger links til nyhedsindhold op på vores platform, typisk med det mål at skabe mere trafik til mediets egen hjemmeside. Og for det andet, at det, vi tjener penge på, er annoncer og ikke nyhedsindhold, som udgør mindre end 4% af det indhold, folk møder på platformen. Vi ser frem til en konstruktiv dialog med kulturministeren om de særlige udfordringer, der gør sig gældende i Danmark, så vi kan finde en løsning, der gavner medierne på lang sigt,” skriver Peter Münster ifølge Berlingske.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.