Der er nu mulighed for at se en Xpeng G6 på de danske veje. De første eksemplarer bliver nemlig udleveret til danske kunder i disse dage. Bilen er en direkte konkurrent til den voldsomt populære Tesla Model Y og har tiltrukket sig stor opmærksomhed siden lanceringen.
Således fortæller Xpeng, at der har været et stort pres på prøvekørslerne. I løbet af to uger har selskabet haft tæt på 1.300 prøvekørsler på tværs af de forskellige showrooms herhjemme. Det er mere end 90 prøvekørsler om dagen – eller 10 i timen indenfor normal arbejdstid.
Der har dog ikke været tale om normale arbejstider. I perioder har Xpeng udvidet åbningstiden for at kunne tilbyde flest mulige testkørsler, fortæller de. Måske er det også derfor, at de åbner to nye showrooms herhjemme. Den 1. august åbnede de i Aalborg og den 12. august åbner de i Slagelse.
Xpeng G6 adskiller sig ved at være teknologisk toptunet. Bilen har 800-volts lynladning med en maksimal ladeeffekt på (op til) 280 kW, der skal sikre en ladetid fra 10-80 procent på under 20 minutter. Derudover er alle assistentsystemer standard og de bakkes op af de 12 kameraer, 12 ultralydsensorer og 5 radarer, der er installeret i bilen.
Xpeng G6 | Standard Range | Long Range | Performance |
---|---|---|---|
Batterikapacitet | 66 kWh (LFP) | 87,5 kWh (NCM) | 87,5 kWh (NCM) |
Rækkevidde (WLTP) | 435 km | 570 km | 550 km |
Motor | 190 kW / 258 hk | 210 kW / 286 hk | 350 kW / 476 hk |
Moment | 440 Nm | 440 Nm | 660 Nm |
Acceleration 0-100 km/t | 6,9 sek. | 6,7 sek. | 4,1 sek. |
Ladeeffekt (AC/DC) | 11 kW / 215 kW | 11 kW / 280 kW | 11 kW / 280 kW |
Træk (ekstraudstyr) | 1.500 kilo | 1.500 kilo | 1.500 kilo |
Pris | 339.900 kr. | 369.900 kr. | 399.900 kr. |
Xpeng advarer om, at “den store efterspørgsel fra mange danske kunder,” gør, at man først kan forvente at få udleveret bilen i fjerde kvartal, hvis man bestiller den i dag.