Elbilerne fra kinesiske Xpeng får nu et markant løft i både ladehastighed og komfort. Med op til 525 kW ladeeffekt og nye LFP-batterier gør Xpeng G6 og G9 opladning til et spørgsmål om minutter frem for timer – og markerer sig som nogle af de hurtigst opladende biler på markedet lige nu.
Det nye 5C-batteri er omdrejningspunktet for opgraderingen. Det kan oplades med en effekt svarende til fem gange dets kapacitet, hvilket muliggør en ladetid fra 10 til 80 procent på blot 12 minutter. Xpeng understreger, at det ikke kun handler om maksimal ladeeffekt, men om en flad og effektiv ladekurve, som også på mindre kraftige ladestandere sikrer høj hastighed det meste af vejen op til 80 procent.
Samtidig eliminerer de nye batterier behovet for kobolt og nikkel – og markerer dermed et skridt mod mere bæredygtig batteriproduktion uden at gå på kompromis med ydeevne eller sikkerhed.
Hurtigt, men infrastrukturen er ikke klar Ladeeffekter på over 500 kW er stadig sjældne i Europa, og det rejser naturligt spørgsmålet om nytteværdien her og nu. Xpeng fremhæver, at netværket er i rivende udvikling, og at deres teknologi allerede gør en forskel på eksisterende 150- og 300 kW-ladere – hvor bilerne stadig vil kunne lade betydeligt hurtigere end gennemsnittet.
Xpeng G6 og G9. Både G6 og G9 får samtidig nye assistentsystemer, som kombinerer kameraer, radar og ultralyd for at skabe et mere nuanceret billede af trafikken. Det skal give bedre forudsætninger for avancerede førerassistentsystemer og øget sikkerhed.
Kabinen er også opgraderet. I G6 finder man nu ægte Nappa-læder, stemningsbelysning, opvarmede bagsæder og massagefunktion i forsæderne. I G9 byder den nye Black Edition på mørke designelementer, 10-punkts massage og bedre varmeisolering i panoramaglastaget.
Et skridt foran Xpeng har tidligere imponeret med høje ladeeffekter, men med de nye opgraderinger bevæger mærket sig forbi de fleste konkurrenter. Om de danske og europæiske ladestationer kan følge med, er et åbent spørgsmål – men bilerne er i hvert fald klar til fremtiden.