ElbilerTophistorie

Ny software giver Skoda Enyaq iV længere rækkevidde

Skoda er klar med en stor software-opdatering til Enyaq iV-modellerne. Den giver bl.a. bilen hurtigere opladning og længere rækkevidde.

Ejere af Årets Elbil på iNPUT, Skoda Enyaq iV, kan godt begynde at glæde sig. Skoda har netop udsendt en større opdatering til bilen, der både giver den længere rækkevidde, hurtigere opladning, bedre komfort og en række andre forbedringer.

ME3-opdateringen installeres nu på alle nye biler, men eksisterende biler får først opdateringen i andet halvår af 2022. Den bliver til gengæld gratis og kan installeres på alle Enyaq iV-modeller, inklusive den nye coupe.

ME3 indeholder, ifølge Skoda, “omfattende opdateringer til funktioner, styring og design af infotainmentsystemet, det digitale cockpit og head-up displayet”. Der er sandelig også plads til forbedringer. Lad os håbe, den også rulles til ID’erne …

Mere spændende er det, at opdateringen indeholder innovationer inden for batteristyring. Det skal give forbedret opladningsydelse, kortere opladningstider og forøget rækkevidde.

Her er en oversigt over opdateringerne:

  • Øget rækkevidde
    Temperaturstyringen af batteriet aktiveres nu ved lavere temperaturer end tidligere og justeres nu løbende. Det skal sikrer en længere levetid, optimeret effekt og mere effektiv rekreation og dermed en længere maksimal reel rækkevidde. I Skoda Enyaq Coupe iV60 betyder det, at den får en rækkevidde på 416 kilometer. iV80 kan køre op til 544 kilometer og iV80x med to motorer kan køre 520 kilometer. Skoda oplyser ikke, hvordan det vil påvirke de øvrige modeller.
  • Højere ladekapacitet og kortere ladetider
    Opdateringen gør det muligt at DC-oplade Enyaq iV-modeller med det største batteri (82 kWh) med en effekt på op til 135 kW. Tidligere var det 125 kW. På modellerne med det mindre 62 kWh batteri er der ingen forskel; der lades stadig med en effekt på 120 kW.
Skoda Enyaq iV80
  • ‘Batteripleje’-tilstand
    Bilerne har fået en ny ‘batteripleje’-tilstand, der kan aktiveres via en knap på displayet. Det betyder, at batteriet kun lades til 80 procent, næste gang det tilsluttes. Men programmet reducerer samtidig også den maksimale DC-ladeeffekt for at undgå effektspidser. Derudover er ‘Charging’-menuen i infotainmentsystemet blevet revideret. Opladnings- og rækkeviddegrafikken indeholder nu også information om destinationen og eventuelle nødvendige ladestop.
  • Forbedret visning i det digitale cockpit og head-up display
    Visning af afstanden mellem objekter omkring køretøjet er blevet mere intuitivt, og batteriopladningsniveauet vises nu også i procent sammen med det tilsvarende batterisymbol. Head-up-displayet viser nu også det aktuelle batteriopladningsniveau og giver blandt andet en 3D-visualisering af afstanden til destinationen. Køredataene kan vises som en separat profil i højre side af det digitale cockpit.
  • Forbedringer af komforten
    Den nye software tilbyder også yderligere støtte til parkering ved at øge lysstyrken og kontrasten på bakkameraets display. Travel Assist-kontrolknappen på højre side af multifunktionsrattet reagerer nu også på gentagne tryk og bruges til at skifte mellem to assistentsystemniveauer, f.eks. mellem Adaptive Cruise Control (ACC) og Travel Assist, når køretøjet ikke er på en motorvej og ACC og Travel Assist med Lane Change Assist, når Enyaq iV er på en motorvej.

  • Ny køreprofil og forenklet planlægning af ladestop
    De firehjulstrukne versioner af Enyaq iV får også en ny køreprofil til kørsel på ikke-asfalterede veje eller glatte overflader. ’Traction mode’ giver konstant firehjulstræk ved hastigheder op til 20 km/t. Ladestyringen er også blevet nemmere: I navigationssystemet kan for eksempel en alternativ ladestation inkluderes i den aktuelle rute blot ved at trykke på ’Tilføj’-knappen. For alle planlagte ladestop vises den resterende batterikapacitet og forventet opladningstid i detaljer.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.