×
ElbilerTophistorie

Ny teknologi skubber grænserne for LFP-batterier

Amerikanske ONE har lavet en billig batteripakke, baseret på LFP-batterier, der har næsten samme energitæthed som et NMC-batteri.

Lithiumjernfosfat-batterier, eller LFP-batterier, virker til at komme til at spille en stadig vigtigere rolle i fremtidens elbiler. De er billigere at producere, da de ikke indeholder hverken kobolt eller nikkel, men hidtil har det været på bekostning af energitætheden – og dermed bilernes rækkevidde.

Men nu lader der til at ske noget. Det er ikke mere end par uger siden at CATL, der er verdens største batteriproducent, viste deres Shenxing LFP-batteri frem. Det kan lades med 400 kilometer på 10 minutter – og levere 700 kilometers rækkevidde.

Nu følger amerikanske Our Next Energy, ONE, trop med meldinger om gennembrud for deres Aires-batteripakke. Aries II, som batteripakken hedder, har angiveligt en energitæthed på 162 Wh/kg. Det er bare seks procent mindre end de (dårligste af de) dyrere NMC-batterier.

Prisen på Aries II er derimod 25 procent lavere end på en tilsvarende NMC-batteripakke.

En Aries II batteripakke på 100 kWh skulle kunne give en gennemsnitlig elbil en rækkevidde på mere end 550 kilometer.

– Den største mangel hidtil har været rækkevidde og energitæthed. Ved at udvikle en batteripakke med lignende energitæthed som NCM, har ONE gjort LFP-batterier til et bæredygtigt alternativ, siger Mujeeb Ijaz, direktør og grundlægger af Our Next Energy.

LFP-batterier
Illustration: Our Next Energy.

Præcis hvordan ONE har øget energitætheden er ikke klart. Virksomheden taler kun om forbedret kemi i cellerne. Planen er nu, at Aries II sættes i produktion næste år, oplyses det.

Tesla, Ford og Volvo …

LFP-batterier vinder kraftigt frem i disse år. Tesla har længe benyttet LFP-batterier i deres basisudgaver. Ford meldte sidste år ud, at de følger Teslas strategi og forsyner basisudgaverne med LFP og Volvos kommende EX30 er også udstyret med LFP-batterier.

Ud over at være billigere at producere, har LFP også den fordel, at de er mindre brandfarlige, ligesom de er mere slidstærke. De kan håndtere flere ladecyklusser end NMC-batterier.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.