fbpx

 

 

 

 

ElbilerTophistorie

Overblik: Det betyder Infrastrukturplanen 2035 for elbilerne

Flere ladestandere langs motorvejene og penge til el-delebiler. Det er, kort sagt, hvad Infrastrukturplanen 2035 betyder for elbilerne.

Folketingets partier indgik henover weekenden en ny stor trafikaftale, Infrastrukturplanen 2035. Den betyder, at der frem mod 2035 skal bruges 161 milliarder kroner på veje, jernbanestrækninger og anden infrastruktur. Elbilerne er naturligvis også repræsenteret, men næppe i den udstrækning, elbilsejere og potentielle elbilsejere har håbet på.

Kort sagt er der øremærket 700 millioner kroner til to projekter, der er koblet direkte til elbiler, nemlig flere ladestandere og et forsøg på at få udbredt anvendelsen af el-delebiler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den største post er ladestandere. Mellem 2022 og 2030 afsættes der 500 millioner kroner, som skal anvendes til flere ladestandere til de danske statsmotorveje fra øst og vest og nord til syd. I aftalen hedder det, at tilgængeligheden af ladeinfrastruktur til de længste rejser på mere end 300 kilometer er central for at kunne erstatte fossilbilerne på sigt.

Ifølge Vejdirektoratet vil det medføre, at der kan etableres godt 50 ladeparker med omkring 630 lynladepladser. Herved vurderer Vejdirektoratet, at 99,9 pct . af de lange ture på statsvejnettet kan gennemføres i elbil uden omvejskørsel, og at ventetiden på at komme til at lade ikke vil overstige 10 minutter i årets 100. travleste time.

Infrastrukturplanen 2035
Forslag til mulige placeringer af nye ladestandere langs statsvejene (kilde: Infrastrukturplanen 2035).

El-delebiler

Samtidig oprettes der en pulje på i alt 200 millioner kroner i 2022 og 2023 til at understøtte øget anvendelse af el-delebiler.

Allerede med aftalen om Grøn Omstilling fra sidste år blev det besluttet at afvikle en kampagne om delebiler og samkørsel. Kampagnen skal løbe af stablen til næste år i 2022 og den nye pulje på 200 millioner kroner skal bruges til en opfølgning på denne kampagne.

El-tog

Ifølge trafikforliget skal hele den statslige togtrafik være CO2-neutral og samtlige tog skal være elektriske inden 2030. De elektriske tog skal i første omgang testes på strækningen mellem Holstebro og Skjern. Til det afsættes der 330 millioner kroner til indkøb af fire batteritog og ladeinfrastruktur på strækningen. Erfaringerne herfra skal bruges i den videre elektrificering af tognettet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ud over de nævnte tiltag indeholder aftalen også store udvidelser og forbedringer af vejnettet, der på sigt naturligvis også kommer elbilerne til gode. Hele Infrastrukturplanen 2035 kan læses hos Transportministeriet.

Back to top button