Sonos varsler nu prisstigninger på udvalgte produkter. Det sker midt i et comeback-år, hvor firmaet forsøger at rejse sig efter en uheldig softwareopdatering og aflyste produktlanceringer. Og årsagen? Politik og toldsatser.
Ifølge Sonos’ nye topchef, Tom Conrad, tvinger nye amerikanske toldsatser virksomheden til at overveje prisjusteringer senere på året. Præsident Donald Trump indførte i sidste uge afgifter på elektronik fra blandt andet Malaysia og Vietnam – to af de lande, hvor Sonos får produceret dele af sine produkter.
“Vi arbejder tæt sammen med vores produktionspartnere og salgskanaler om at dele byrden, men det står klart, at vi bliver nødt til at hæve priserne på visse produkter,” sagde Conrad under Sonos’ seneste regnskabsopkald.
Hvor meget dyrere og hvilke produkter, det drejer sig om, er endnu uvist. Men signalet er tydeligt: Prisforhøjelser er på vej.
Et bumpet år i forvejen
Sonos forsøger desperat at vinde kundernes tillid tilbage efter et skandaløst app-opdateringsmareridt i 2024. En softwareopdatering endte med at fjerne basale funktioner som afspilningskøer og redigering af playlister – og efterlod mange brugere med ubrugelige højttalere, især blandt de ældre modeller.
Siden oktober 2024 har Sonos ikke sendt en eneste ny højttaler eller gadget på markedet. Det eneste, vi har hørt, er, at firmaet har skrottet deres planer om en egen streamingvideotjeneste. Til gengæld lover Conrad, at der er nye produkter på vej – også efter 2026.
Men hvis prisen stiger, og softwaren stadig halter, bliver det op ad bakke at overbevise forbrugerne.