Sverige hænger i elbil-bremsen

Mens Danmark og Norge nærmer sig ren elbil-dominans, halter Sverige stadig bagefter. Nye nordiske tal viser et marked, hvor danskerne køber elbiler i rekordtempo – og hvor svenskerne trods fremgang ikke for alvor får fart på omstillingen.

Der er ved at tegne sig et tydeligt skel i Norden. I Norge er benzinbilen reelt blevet en sjælden gæst i nybilsalget. I Danmark er privatkunderne nu næsten lige så elektriske som nordmændene. Men i Sverige går det mere trægt.

April blev ellers en stærk måned for elbiler i Norden samlet set. Norge satte endnu en rekord med en elbilandel på hele 98,6 procent af nybilsalget. Ud af mere end 11.000 nye personbiler var blot 31 benzinbiler. Danmark følger hastigt efter. Her var 81,9 procent af alle nye personbiler elektriske i april. Blandt private bilkøbere var tallet endnu mere markant: 96,3 procent. Det er den højeste danske elbilandel nogensinde.

ARTIKLEN FORTSÆTTER EFTER ANNONCEN

 

I Sverige landede elbilerne derimod på 42 procent af nybilsalget. Det er en fremgang, men stadig langt fra både Danmark og Norge – og endda under Finland, der nåede 48,8 procent.

Danmark accelererer – Sverige tøver

Det nordiske billede er derfor svært at overse. Danmark og Norge har ramt et punkt, hvor elbilen er blevet standardvalget for mange bilkøbere. Sverige ligner derimod et marked, hvor udviklingen stadig kræver politisk hjælp for at holde tempo.

En del af den svenske fremgang kan endda være løftet af den nye statslige støtteordning til elbilkøb i landdistrikter og lavindkomstgrupper. Ifølge Andrée Peters fra Bilstatistik.se blev der i april godkendt 2.500 ansøgninger via ordningen, men det er endnu uklart, hvor mange der gælder nye elbiler – og hvor mange der gælder brugte.

Dermed er spørgsmålet, hvor stærk den svenske elbilvækst egentlig er, når støtten regnes fra.

ARTIKLEN FORTSÆTTER EFTER ANNONCEN

 

Norge har næsten slukket for benzinbilen

I Norge er diskussionen i praksis en anden. Her handler det ikke længere om, hvorvidt elbilen vinder, men om hvor hurtigt de sidste fossile nybiler forsvinder.

”Når elbilandelen for personbiler er over 95 procent i alle landets fylker, er der ikke længere tvivl om, at nordmændene generelt vælger elektrisk, når de skal købe ny bil,” siger Geir Inge Stokke, direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken.

Han peger på pris, teknologi og tilgængelighed som forklaringen. Og tallene bakker ham op.

ARTIKLEN FORTSÆTTER EFTER ANNONCEN

 

Dansk rekord kan blive kortvarig

Danmark har også fart på. Elbiler udgør nu 21 procent af alle indregistrerede biler på de danske veje. For et år siden var andelen markant lavere. I Norge er tallet godt 33 procent.

Men den danske succes kan blive bremset af afgifterne. Fra 2027 begynder afgiftsfordelene for elbiler at blive udfaset, og det kan gøre nye elbiler dyrere.

”Afgiftsfordelene for elbiler udfases fra 2027, hvilket vil gøre dem markant dyrere. Det begrænser almindelige danskeres mulighed for at vælge elbil,” siger Mads Rørvig, administrerende direktør for Mobility Danmark.

Han opfordrer til en ny bilbeskatningsmodel, hvor registreringsafgiften på elbiler afskaffes.

ARTIKLEN FORTSÆTTER EFTER ANNONCEN

 

Bilmarkedet peger i hver sin retning

Samlet set var Danmark det eneste nordiske marked med vækst i personbilsalget i april. Her blev der registreret 16.754 nye personbiler, en fremgang på 10,8 procent. Norge og Sverige gik begge tilbage med 1,6 procent, mens Finland faldt 8,7 procent.

Og mens danskerne og nordmændene for alvor har trykket elbil-speederen i bund, hænger svenskerne stadig i bremsen.

Herunder de mest populære bilmodeller i de fire nordiske lande:

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.