×
ElbilerTophistorie

Tesla afslører faktorerne der beregner din rækkevidde

Elbilister er dybt afhængige af en realistisk beregning på rækkevidden. Tesla afslører nu alle de faktorer, som indgår i deres beregning.

Det er næppe en overraskelse, at der bag den resterende rækkevidde på instrumentbrættet, ligger en relativt kompliceret beregning. Det løfter Tesla selv sløret for.

Selve regnestykket udformning står hen i det uvisse, men Tesla har nu i et opslag på X afsløret, hvor mange elementer der tages højde for, når de skal beregne hvor langt du endnu kan køre. Se hele listen nedenfor.

Disse elementer indgår i beregningen af rækkevidden i en Tesla

  • Vindstyrke og retning
  • Højdestigning
  • Trafikhastigheden
  • Gennemsnitlig acceleration/deacceleration
  • Udendørs temperatur
  • Luftfugtighed og tryk
  • Solmængde og skydække
  • Batteri % ved start
  • Batteritemperatur ved start
  • Bilens samlede vægt
  • Rullemodstand
  • Aerodynamisk luftmodstandskoefficient
  • Klimaanlæggets forbrug
  • Bilspecifikt energiforbrug (cykelanhænger, trailer mv.)
  • Batteri forkonditionering

Flere ting på listen er kommet med, efterhånden som Tesla har softwareopdateret deres biler. I en opdatering sidste år blev information om vind, luftfugtighed og udendørs temperatur tilføjet. Senere hen blev information om rullemodstand på baggrund af dæktryk så tilføjet.

Det er derfor ikke urealistisk at beregningerne bliver endnu bedre med tiden.

Netop rækkevidde er et parameter, hvor Tesla oftest render fra konkurrenterne. Uanset om vi snakker sommer- eller vinterkørsel.

Vi har fornyligt taget et kig på Tesla Model 3 i den nye udgave. Du kan se hvad vi synes om nyhederne i den opdaterede model her.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.