Så meget æder motorvejen af din elbils rækkevidde

Ifølge en stor test af otte elbiler kan du miste op mod 40 procent af rækkevidden ved konstant motorvejskørsel.

At elbiler mister rækkevidde på motorvejen, er ingen nyhed. Men det amerikanske medie InsideEVs har nu forsøgt at sætte tal på, hvor slemt det står til – og det er ikke småting. Under årets Eurocharge 2025, en flere tusind kilometer lang testtur gennem Europa, mistede samtlige otte deltagende elbiler omkring 40 procent af deres rækkevidde, når de blev kørt i konstant motorvejstempo.

Til gengæld klarede de sig langt bedre, når farten kom ned på landevejsniveau. Ved 80–90 km/t kunne de fleste biler ramme eller endda overstige deres officielle WLTP-tal.

 

Renault 4 tabte 150 kilometer

Et af de klareste eksempler kom fra Renault 4 E-Tech, som normalt kan køre omkring 376 kilometer på en opladning og var en af turens mest effektive biler, gik fra at bruge blot 13,8 kWh pr. 100 kilometer (4,5 miles/kWh), da den blev kørt på langsommere veje – inklusive de snoede Stelvio- og Gavia-pas i Italien – til at sluge 23,3 kWh pr. 100 kilometer (2,67 miles/kWh), da turen foregik på de flade ungarske motorveje med en smule modvind.

“Selv ved 130 km/t, med en bil fuld af passagerer og bagage, kan du regne med at få omtrent halvdelen af den rækkevidde, fabrikken lover,” konkluderer InsideEVs.

 

Selv de teknologisk mest avancerede biler i feltet, som Porsche Macan EV og Audi A6 e-tron, viste samme mønster: høj fart koster dyrt.

Det handler ikke kun om batteristørrelse

Større batteri er ikke løsningen alene. Mediet påpeger, at effektivitet spiller en langt større rolle. Her vinder biler med 800-volts systemer, som Lucid Air, der kan køre over 800 kilometer ved 110 km/t. BMW’s kommende Neue Klasse-biler ventes at følge efter med både forbedret energistyring og lavere forbrug.

 

Der er ét simpelt råd: Tag det roligt. Sænk farten til 100–110 km/t, og du kan vinde hundredvis af ekstra kilometer – helt gratis. Det gør turen både roligere, billigere og faktisk også hurtigere i det store billede, fordi du slipper for at holde så ofte ved ladestanderne.

Eller som konklusionen fra Eurocharge-testen lyder:

 

“Vil du langt på strøm, skal du ikke køre stærkt. Motorvejen er elbilens værste fjende.”

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.