Tesla hævder at have gennemført verdens første autonome billevering. En ny Model Y kørte fra fabrikken i Texas til en kundes adresse i Austin – uden nogen bag rattet. Du kan se videoen nederst i artiklen.
Ifølge selskabet har den nye Model Y selv kørt fra Gigafactory Texas til en ny ejer i det sydlige Austin uden nogen bag rattet. Den cirka 15 kilometer lange tur blev dokumenteret i en video, som Tesla offentliggjorde fredag.
Ifølge Tesla er der tale om verdens første autonome billevering direkte til en kunde. Bilen kørte afsted fra fabrikken nær Austin Lufthavn og navigerede på egen hånd gennem bytrafikken, ned ad Interstate 35 og videre ad lokale gader som South Congress Avenue, før den ankom til ejerens boligområde. CEO Elon Musk kommenterede selv leveringen med et enkelt “Kapow” på det sociale medie X .
Robotaxi-teknologi bag leveringen Model Y’en var ifølge Tesla udstyret med den samme software, som benyttes i selskabets nye Robotaxi-tjeneste i Austin . Efterfølgende blev den så “nedgraderet” til den fulde version af Teslas “Full Self-Driving” (FSD), som i andre sammenhænge stadig kræver overvågning og mulighed for menneskelig indgriben. Det var altså ikke med bilens egen software, leverancen blev foretaget, og efterfølgende vil den altså kræve overvågning under brug af FSD.
Tesla hævder, at ingen fjernstyring fandt sted, og at bilen klarede hele turen autonomt. Det har affødt både ros og skepsis fra offentligheden. Flere Tesla-tilhængere på X hyldede leveringen som et teknologisk gennembrud, mens andre stiller spørgsmål ved sikkerheden, reglerne og praktiske udfordringer.
Flere spørgsmål end svar Selvom turen forløb uden uheld – i solrigt vejr og under forhold, der næppe kunne være mere gunstige – rejser leveringen en række ubesvarede spørgsmål. Hvad sker der, hvis en autonom levering fejler undervejs? Er der beredskab klar med fjernstyring hvis noget uforudset sker? Skal der være en menneskelig operatør klar i nærheden?
Det er også uklart, hvordan lokale og nationale myndigheder forholder sig til denne type selvkørende leverancer. Både ansvar i tilfælde af ulykker og kommunikation med redningspersonale er stadig åbne spørgsmål – især i USA, hvor reguleringen af autonome biler varierer fra stat til stat.
Robotaxi lige i nærheden Den autonome levering kommer kort tid efter, at Tesla lancerede sin nye Robotaxi-tjeneste i et afgrænset område af Austin, hvor udvalgte brugere kan teste tjenesten. Her kører mellem 10 og 20 Model Y’er uden fører, men stadig med sikkerhedsansatte som passagerer. Tjenesten har allerede oplevet nogle problemer, herunder hårde nødbremsninger og afbrudte venstresving. Ikke desto mindre er det et område, der er gennemtestet af Tesla, og det var også her, leverancen fandt sted – hvilket måske kunne tyde på, at det ikke endnu er muligt for producenten at levere i andre, og mere ukendte, områder.
Endnu et PR-stunt eller begyndelsen på noget større? Selvom leveringen ser ud til at være et vellykket teknologisk forsøg, er det uklart, om Tesla har tænkt sig at udrulle denne type autonome leverancer i stor skala – eller om der blot er tale om et iscenesat PR-stunt. Det er ikke første gang, Tesla kritiseres for at fremvise demoer uden at oplyse hele sandheden – et tidligere eksempel er den nu berygtede “Paint It Black”-video, hvor selvkørende funktioner blev stærkt redigeret.
Teslas teknologi er dog blevet væsentligt forbedret siden da, og virksomheden satser i stigende grad på autonomi som en bærende del af sin forretningsmodel. Hvorvidt leverancer uden fører bliver hverdag, afhænger nu både af teknologiens pålidelighed – og af myndighedernes tålmodighed. I hvert fald bliver det interessant at se, om der kommer flere selvkørende leverancer, eller om dette blot var en mulighed for Elon Musk til at sætte flueben ved et løfte – uden at det dog i praksis betyder, at fremtidige Teslaer kommer til at aflevere sig selv.
Du kan se videoen, hvor Teslaen kører fra fabrikken til sin nye ejer herunder: