Der er biler, man kører. Og så er der biler, man oplever. Den lange udgave af Volkswagen ID.Buzz falder klart i den sidste kategori. Det er en bil, der får voksne mænd til at smile fjollet og børn til at pege entusiastisk fra bagsædet. Den er mere end bare en elbil – den er et rullende stykke retrofuturisme, der kombinerer 70’er-sjæl med 2025’er-teknik.
Men kan man virkelig tage en charmerende mikrobus og give den vokseværk uden at kvæle sjælen i samme omgang? Det korte svar er ja. Der er skruet op for længden, men ikke ned for charmen. Det lange svar får du her …
En barndomsdrøm på lithium ID.Buzz LWB (Long Wheelbase) – eller Lang som den hedder på VW’s danske hjemmeside – er den bil, du drømte om som barn, da du legede camping med Lego eller kiggede langt efter folkevognsrugbrødet på motorvejen. Men nu er den her i voksenstørrelse. Som i 25 centimeter længere akselafstand end i den almindelige fem-personers ID.Buzz, hvilket ikke bare giver ekstra plads – det føles som at have opgraderet fra telt til sommerhus.
Fronten er stadig rund og glad. Den ser ikke ud som om, den har lyst til at spise dig – den vil hellere invitere dig på picnic. Det er bilverdenens svar på en godmodig golden retriever. Fås med to-tonede farver, hvis du er til det kulørte. Nogle elsker fronten – andre hader den.
Plads ad libitum … Hop ind – eller rettere: gå ombord. For sådan føles det at stige ind i ID.Buzz Lang. Sæderne står højt, udsynet er eminent, og fornemmelsen er mere skib end bil. Du får fornemmelsen af, at du skal ud og opdage verden – også selv om turen bare går til Kvickly.
I den lange version har Volkswagen endelig givet os det, vi manglede: fleksibilitet. Det er slut med knæ i nakken på bagsædet. Nu er der benplads nok til både teenageren, svigermor og surfbrættet. Hvis du vælger seks- eller syvpersoners-opsætningen, kan du endda tage hele landsbyens kor med på ferie – og selv tæt på to meter høje passagerer kan være på tredje sæderække uden at få ømme knæ. Vi har prøvet. Eneste aber dabai er, at ryglænet på tredje række ikke kan justeres og man sidder ikke voldsomt godt.
Den tredje række kan i øvrigt afmonteres og tages ud, hvis man vil bytte passagerne ud med ekstra bagageplads.
Materialekvaliteten? Solid, men ikke luksuriøs. Det hele er funktionelt, lyst og luftigt. Du har lyst til at være her. Du kan endda tilkøbe et kæmpe panoramaglastag, der gør kabinen til et drivhus af godt humør (og potentielt ekstrem varm på sommerdage).
Køreegenskaber: Som at køre på candyfloss Nu tænker du måske: “Det her ligner en brødkasse. Kører den også som én?”
Overraskende nok – nej. ID.Buzz Lang kører blødt og tyst. Den er ikke sportslig (på ingen måde), men den føles stabil og tryg, selv ved motorvejshastigheder. Støjniveauet er lavt, affjedringen glider pænt hen over ujævnheder, og motoren (med 286 heste i stalden) trækker den store kasse op i fart uden dramatik.
På snoede landeveje bliver den aldrig legesyg – det her er en cruiser, ikke en danser. Man kører langsommere, men man nyder det mere. ID.Buzz inviterer til at tage den med ro, suge omgivelserne ind og måske tage en omvej.
Til gengæld er ID.Buzz Lang ikke optimal i små byer med snævre veje. Denne anmelder skulle i hvert fald nænne sig til længden. I et skarpt højresving i et snævert kryds i en jysk by, var højre baghjul i nærkontakt med kantstenen. Det havde letmetalfælgen ikke godt af. Undskyld, Volkswagen Danmark 🙁
Voldsomt højt forbrug Alle de varianter af ID.Buzz Lang, der er til salg herhjemme, er udstyret med et batteri på 86 kWh (netto), hvilket giver en WLTP-rækkevidde på op til 468 kilometer. Det er dog, i min optik, en (sædvanlig) optimistisk WLTP-vurdering; omkring de 400 kilometer i blandet kørsel er mere realistisk.
Ikke overraskende er den lange ID.Buzz Lang den suverænt mest forslugne elbil, vi har haft på vores vanlige testrute. Det ER en stor bil, der strafes hårdt af vindmodstand. Således slugte den voldsomme 28,1 kWh pr. 100 kilometers kørsel på vores 200 kilometer lange testtur, der godt nok også foregår primært på motorvej – se detaljerne om ruten her .
Du skal altså ikke forvente at kunne køre mere end omkring 300 kilometer mellem opladningerne, hvis du kører på motorvejene mellem landsdelene og holder den hastighed, skiltene siger.
Men Volkswagen redder den på stregen. Ladehastigheden er nemlig væsentlig hurtigere end på den første ID.Buzz. Med op til 200 kW DC-opladning kan du fylde batteriet fra 10 til 80 procent på omkring 25 minutter – hvis du altså rammer en hurtiglader, der kan følge med. Det er lige nok til en kaffe og en croissant. Og så er du videre.
I øvrigt viser ladekurven, at opladning af ID.Buzz Lang er mest effektiv mellem 10 og 50 procent, selv om buen i virkeligheden er ret pæn (se graf nedenfor) hele vejen op til 90 procent, hvor den knækker en smule.
Og sammelignet med den første udgave af ID.Buzz – som du kan læse vores anmeldelse af her – er det en helt anden verden. Den nye udgave er ti minutter hurtigere om at nå 80 procents opladning. På de 32 minuter, det tog at lade den gamle udgave fra 10-80 procent, vil du have fyldt hele 93 procent på batteriet i den nye Lang-udgave. Det er en forskel, der kan mærkes.
I det hele taget er den seneste udgave af ID.Buzz – lang som kort – forbedret på samtlige tekniske punkter i forhold til den første udgave. Den har længere rækkevidde, kraftigere motor, hurtigere ladeeffekt – og lavere pris.
Herunder en oversigt over de ID.Buzz Lang modeller, der er til salg herhjemme.
VW ID.Buzz Lang (7-sæder) Life+ Style+ GTX+ Rækkevidde (WLTP) 468 km 462 km 458 km Batterikapacitet (netto) 86 kWh 86 kWh 86 kWh Motor 286 hk 286 hk 340 hk Moment 560 Nm 560 Nm 695 Nm Acceleration 0-100 km/t 7,9 sekunder 7,9 sekunder 6,1 sekunder Ladeeffekt (AC/DC) 11 kW / 200 kW 11 kW / 200 kW 11 kW / 200 kW Ladehastighed 590 km/t 590 km/t 590 km/t Bagagekapacitet (m/u sæder) 306 liter / 2.469 liter 306 liter / 2.469 liter 306 liter / 2.469 liter Trækkrog Garanti 5 år / 160.000 km 5 år / 160.000 km 5 år / 160.000 km Kontantpris 424.995 kr. 514.995 kr. 569.995 kr.
Priserne er hentet den 14. maj 2025.
Pris og alternativer: Det koster at være cool ID. Buzz Lang er ikke billig. Med syv sæder, stort batteri og lidt ekstra udstyr kryber prisen let over en halv million kroner herhjemme. For de penge kan du vælge frit mellem de fleste andre 7-personers elbiler på menuen. Eller en større SUV.
Elbiler med 7 sæder BYD Tang Kia EV9 Long Range Peugeot e-5008 GT VW ID.Buzz Lang Style+ Rækkevidde (WLTP) 530 km 563 km 497 km 462 km Batterikapacitet (netto) 108,8 kWh 99,8 kWh 74 kWh 86 kWh Forbrug (WLTP) 24 kWh/100km 20,2 kWh/100km 18,6 kWh/100km 20,6 kWh/100km Motor 517 hk AWD 203 hk RWD 210 hk FWD 286 hk Moment 700 Nm 350 Nm 345 Nm 560 Nm Acceleration 0-100 km/t 4,9 sek. 9,4 sek. 9,7 sek. 7,9 sek. Ladeeffekt (AC/DC) 11 kW / 170 kW 11 kW / 210 kW 11 kW / 160 kW 11 kW / 200 kW Ladehastighed 400 km/t 850 km/t 430 km/t 590 km/t Ladetid 10-80% 30 min. 24 min. 30 min. 26 min. Bagagerum 235 / 1.655 l. 333 / 2.393 l. 348 / 2.232 l. 306 liter / 2.469 liter Trækkrog 1,5 ton 900 kilo 1.000 kilo 1.000 kilo Garanti 6 år / 150.000 km 7 år / 150.000 km 5 år / 150.000 km 5 år / 150.000 km Pris 489.995 kr. 449.999 kr. 364.990 kr. 514.995 kr.
(Priserne er hentet 16. maj 2025). Som det ses i tabellen herover er ID.Buzz Lang den mest pebrede af de valgte eksempler. Men… ingen af alternativerne har Buzz’ens personlighed. Ingen af dem får fremmede til at smile til dig i lyskrydset. Ingen af dem føles som en ferie, hver gang du sætter dig ind.
ID. Buzz LWB er den schweiziske lommekniv i elbilform. Den slår stort set alle andre elbiler på fleksibilitet og charme. I syvpersoners konfiguration får du tre sæderækker og stadig et respektabelt bagagerum. Og alle sæder kan flyttes, lægges ned eller pilles ud, hvis du skal transportere noget stort – som for eksempel en usamlet Ikea-drøm eller fem mountainbikes.
Det er en familiebil, men det er også en livsstilsbil. Du får funktionaliteten fra en minibus, men med et image der oser af weekendeventyr og surdejsbagte ambitioner.
En bil med karakter – og masser af plads Den lange Volkswagen ID. Buzz er ikke for alle. Den er ikke den mest effektive eller den billigste elbil på markedet. Men den er noget langt sjældnere: En bil med karakter.
Du køber ikke ID. Buzz Lang med hjernen alene. Du køber den med hjertet. Og det er måske dens største triumf: At den formår at kombinere plads, praktik og elektrisk drivlinje med en sjæl, som de fleste biler for længst har glemt.
Så ja – det er en elektrisk rugbrød med vokseværk. Men det er også en bil, der gør hverdagen lidt sjovere og weekenderne lidt længere. Og det er mere, end man kan sige om de fleste biler, uanset hvor mange skærme og hestekræfter de måtte have.
Design og komfort
Køreegenskaber
Software
Førerassistentsystemer
Rækkevidde
Opladning
514.995 kr. ID. Buzz Lang er en elbil med hjerte og plads – men den kræver både penge og strøm.
iNPUT mener ... Volkswagen ID. Buzz Lang er en rummelig og charmerende elbil med retrodesign og moderne teknik, der kombinerer praktisk fleksibilitet med følelsesmæssig appel – men den høje pris og det store energiforbrug trækker ned.
Fordele Fleksibel og rummelig Charmerende design Hurtig opladning Ulemper Højt strømforbrug Dyr i anskaffelse