AnmeldelseElbilerTophistorie

TEST: Volkswagen ID.Buzz Lang

ID.Buzz Lang er en familiebil, men det er også en livsstilsbil. Du får funktionaliteten fra en minibus, men med et image der oser af weekendeventyr .

Der er biler, man kører. Og så er der biler, man oplever. Den lange udgave af Volkswagen ID.Buzz falder klart i den sidste kategori. Det er en bil, der får voksne mænd til at smile fjollet og børn til at pege entusiastisk fra bagsædet. Den er mere end bare en elbil – den er et rullende stykke retrofuturisme, der kombinerer 70’er-sjæl med 2025’er-teknik.

Men kan man virkelig tage en charmerende mikrobus og give den vokseværk uden at kvæle sjælen i samme omgang? Det korte svar er ja. Der er skruet op for længden, men ikke ned for charmen. Det lange svar får du her …

 

En barndomsdrøm på lithium

ID.Buzz LWB (Long Wheelbase) – eller Lang som den hedder på VW’s danske hjemmeside – er den bil, du drømte om som barn, da du legede camping med Lego eller kiggede langt efter folkevognsrugbrødet på motorvejen. Men nu er den her i voksenstørrelse. Som i 25 centimeter længere akselafstand end i den almindelige fem-personers ID.Buzz, hvilket ikke bare giver ekstra plads – det føles som at have opgraderet fra telt til sommerhus.

Fronten er stadig rund og glad. Den ser ikke ud som om, den har lyst til at spise dig – den vil hellere invitere dig på picnic. Det er bilverdenens svar på en godmodig golden retriever. Fås med to-tonede farver, hvis du er til det kulørte. Nogle elsker fronten – andre hader den.

 

Plads ad libitum …

Hop ind – eller rettere: gå ombord. For sådan føles det at stige ind i ID.Buzz Lang. Sæderne står højt, udsynet er eminent, og fornemmelsen er mere skib end bil. Du får fornemmelsen af, at du skal ud og opdage verden – også selv om turen bare går til Kvickly.

I den lange version har Volkswagen endelig givet os det, vi manglede: fleksibilitet. Det er slut med knæ i nakken på bagsædet. Nu er der benplads nok til både teenageren, svigermor og surfbrættet. Hvis du vælger seks- eller syvpersoners-opsætningen, kan du endda tage hele landsbyens kor med på ferie – og selv tæt på to meter høje passagerer kan være på tredje sæderække uden at få ømme knæ. Vi har prøvet. Eneste aber dabai er, at ryglænet på tredje række ikke kan justeres og man sidder ikke voldsomt godt.

Den tredje række kan i øvrigt afmonteres og tages ud, hvis man vil bytte passagerne ud med ekstra bagageplads. 

 

Materialekvaliteten? Solid, men ikke luksuriøs. Det hele er funktionelt, lyst og luftigt. Du har lyst til at være her. Du kan endda tilkøbe et kæmpe panoramaglastag, der gør kabinen til et drivhus af godt humør (og potentielt ekstrem varm på sommerdage).

Køreegenskaber: Som at køre på candyfloss

Nu tænker du måske: “Det her ligner en brødkasse. Kører den også som én?”

Overraskende nok – nej. ID.Buzz Lang kører blødt og tyst. Den er ikke sportslig (på ingen måde), men den føles stabil og tryg, selv ved motorvejshastigheder. Støjniveauet er lavt, affjedringen glider pænt hen over ujævnheder, og motoren (med 286 heste i stalden) trækker den store kasse op i fart uden dramatik.

 

På snoede landeveje bliver den aldrig legesyg – det her er en cruiser, ikke en danser. Man kører langsommere, men man nyder det mere. ID.Buzz inviterer til at tage den med ro, suge omgivelserne ind og måske tage en omvej.

Til gengæld er ID.Buzz Lang ikke optimal i små byer med snævre veje. Denne anmelder skulle i hvert fald nænne sig til længden. I et skarpt højresving i et snævert kryds i en jysk by, var højre baghjul i nærkontakt med kantstenen. Det havde letmetalfælgen ikke godt af. Undskyld, Volkswagen Danmark 🙁

 

Voldsomt højt forbrug

Alle de varianter af ID.Buzz Lang, der er til salg herhjemme, er udstyret med et batteri på 86 kWh (netto), hvilket giver en WLTP-rækkevidde på op til 468 kilometer. Det er dog, i min optik, en (sædvanlig) optimistisk WLTP-vurdering; omkring de 400 kilometer i blandet kørsel er mere realistisk.

Ikke overraskende er den lange ID.Buzz Lang den suverænt mest forslugne elbil, vi har haft på vores vanlige testrute. Det ER en stor bil, der strafes hårdt af vindmodstand. Således slugte den voldsomme 28,1 kWh pr. 100 kilometers kørsel på vores 200 kilometer lange testtur, der godt nok også foregår primært på motorvej – se detaljerne om ruten her.

 

Du skal altså ikke forvente at kunne køre mere end omkring 300 kilometer mellem opladningerne, hvis du kører på motorvejene mellem landsdelene og holder den hastighed, skiltene siger.

Men Volkswagen redder den på stregen. Ladehastigheden er nemlig væsentlig hurtigere end på den første ID.Buzz. Med op til 200 kW DC-opladning kan du fylde batteriet fra 10 til 80 procent på omkring 25 minutter – hvis du altså rammer en hurtiglader, der kan følge med. Det er lige nok til en kaffe og en croissant. Og så er du videre.

I øvrigt viser ladekurven, at opladning af ID.Buzz Lang er mest effektiv mellem 10 og 50 procent, selv om buen i virkeligheden er ret pæn (se graf nedenfor) hele vejen op til 90 procent, hvor den knækker en smule.

Og sammelignet med den første udgave af ID.Buzz – som du kan læse vores anmeldelse af her – er det en helt anden verden. Den nye udgave er ti minutter hurtigere om at nå 80 procents opladning. På de 32 minuter, det tog at lade den gamle udgave fra 10-80 procent, vil du have fyldt hele 93 procent på batteriet i den nye Lang-udgave. Det er en forskel, der kan mærkes.

I det hele taget er den seneste udgave af ID.Buzz – lang som kort – forbedret på samtlige tekniske punkter i forhold til den første udgave. Den har længere rækkevidde, kraftigere motor, hurtigere ladeeffekt – og lavere pris.

Herunder en oversigt over de ID.Buzz Lang modeller, der er til salg herhjemme.

VW ID.Buzz Lang (7-sæder)Life+Style+GTX+
Rækkevidde (WLTP)468 km462 km458 km
Batterikapacitet (netto)86 kWh86 kWh86 kWh
Motor286 hk286 hk340 hk
Moment560 Nm560 Nm695 Nm
Acceleration 0-100 km/t7,9 sekunder7,9 sekunder6,1 sekunder
Ladeeffekt (AC/DC)11 kW / 200 kW11 kW / 200 kW11 kW / 200 kW
Ladehastighed590 km/t590 km/t590 km/t
Bagagekapacitet (m/u sæder)306 liter / 2.469 liter306 liter / 2.469 liter306 liter / 2.469 liter
Trækkrog
Garanti5 år / 160.000 km5 år / 160.000 km5 år / 160.000 km
Kontantpris424.995 kr.514.995 kr.569.995 kr.
Priserne er hentet den 14. maj 2025.

Pris og alternativer: Det koster at være cool

ID. Buzz Lang er ikke billig. Med syv sæder, stort batteri og lidt ekstra udstyr kryber prisen let over en halv million kroner herhjemme. For de penge kan du vælge frit mellem de fleste andre 7-personers elbiler på menuen. Eller en større SUV.

Elbiler med 7 sæderBYD TangKia EV9 Long RangePeugeot e-5008 GTVW ID.Buzz Lang Style+
Rækkevidde (WLTP)530 km563 km497 km462 km
Batterikapacitet (netto)108,8 kWh99,8 kWh74 kWh86 kWh
Forbrug (WLTP)24 kWh/100km20,2 kWh/100km18,6 kWh/100km20,6 kWh/100km
Motor517 hk AWD203 hk RWD210 hk FWD286 hk
Moment 700 Nm350 Nm345 Nm560 Nm
Acceleration 0-100 km/t4,9 sek.9,4 sek.9,7 sek.7,9 sek.
Ladeeffekt (AC/DC)11 kW / 170 kW11 kW / 210 kW11 kW / 160 kW11 kW / 200 kW
Ladehastighed400 km/t850 km/t430 km/t590 km/t
Ladetid 10-80%30 min.24 min.30 min.26 min.
Bagagerum235 / 1.655 l.333 / 2.393 l.348 / 2.232 l.306 liter / 2.469 liter
Trækkrog1,5 ton900 kilo1.000 kilo1.000 kilo
Garanti6 år / 150.000 km7 år / 150.000 km5 år / 150.000 km5 år / 150.000 km
Pris489.995 kr.449.999 kr.364.990 kr.514.995 kr.
(Priserne er hentet 16. maj 2025).

Som det ses i tabellen herover er ID.Buzz Lang den mest pebrede af de valgte eksempler. Men… ingen af alternativerne har Buzz’ens personlighed. Ingen af dem får fremmede til at smile til dig i lyskrydset. Ingen af dem føles som en ferie, hver gang du sætter dig ind.

ID. Buzz LWB er den schweiziske lommekniv i elbilform. Den slår stort set alle andre elbiler på fleksibilitet og charme. I syvpersoners konfiguration får du tre sæderækker og stadig et respektabelt bagagerum. Og alle sæder kan flyttes, lægges ned eller pilles ud, hvis du skal transportere noget stort – som for eksempel en usamlet Ikea-drøm eller fem mountainbikes.

Det er en familiebil, men det er også en livsstilsbil. Du får funktionaliteten fra en minibus, men med et image der oser af weekendeventyr og surdejsbagte ambitioner.

En bil med karakter – og masser af plads

Den lange Volkswagen ID. Buzz er ikke for alle. Den er ikke den mest effektive eller den billigste elbil på markedet. Men den er noget langt sjældnere: En bil med karakter.

Du køber ikke ID. Buzz Lang med hjernen alene. Du køber den med hjertet. Og det er måske dens største triumf: At den formår at kombinere plads, praktik og elektrisk drivlinje med en sjæl, som de fleste biler for længst har glemt.

Så ja – det er en elektrisk rugbrød med vokseværk. Men det er også en bil, der gør hverdagen lidt sjovere og weekenderne lidt længere. Og det er mere, end man kan sige om de fleste biler, uanset hvor mange skærme og hestekræfter de måtte have.

Volkswagen ID.Buzz Lang Style+

Design og komfort
Køreegenskaber
Software
Førerassistentsystemer
Rækkevidde
Opladning

514.995 kr.

ID. Buzz Lang er en elbil med hjerte og plads – men den kræver både penge og strøm.

iNPUT mener ...
2025 0514 buzz lang

Volkswagen ID. Buzz Lang er en rummelig og charmerende elbil med retrodesign og moderne teknik, der kombinerer praktisk fleksibilitet med følelsesmæssig appel – men den høje pris og det store energiforbrug trækker ned.

Fordele

  • Fleksibel og rummelig
  • Charmerende design
  • Hurtig opladning

Ulemper

  • Højt strømforbrug
  • Dyr i anskaffelse
Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.